Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 04-11-2022
Zmienne fazy rozrządu

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i wysokoprężnego. To właśnie rozrząd odpowiada za sterowanie najważniejszymi elementami silnika, zapewniając całemu układowi napędowemu wydajną pracę. W ostatnich latach coraz głośniej jest o tzw. zmiennych fazach rozrządu, czyli systemie, który steruje czasem otwarcia i zamknięcia zaworów w zależności od obciążenia. Co warto wiedzieć o tym rozwiązaniu? Jak działają zmienne fazy rozrządu? Co zrobić, aby system ten działał sprawnie i bezawaryjnie?

Na początek podstawy: do czego służy rozrząd i jakie są jego rodzaje?

Na samym początku warto przypomnieć sobie, do czego służy układ rozrządu – dzięki temu łatwiej będzie zrozumieć, jak działają i na czym polegają zmienne fazy rozrządu. Układ ten odpowiada za dostarczenie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindra, a także odprowadzenie emitowanych spalin do kanałów wylotowych. Sam rozrząd może występować w 3 odmianach:

  • DOHC, czyli Double Overhead Camshaft (górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy),
  • OHV, czyli Overhead Valves (górnozaworowy popychaczowy),
  • OHC, czyli Overhead Camshaft) (górnozaworowy z jednym wałkiem w głowicy).

Czym jest i jak działa układ zmiennych faz rozrządu?

System zmiennych faz rozrządu polega na kontrolowaniu momentu otwarcia i zamknięcia otworów. Sam mechanizm załączany jest za pomocą ciśnienia oleju, z kolei dopływ kontroluje zawór elektromagnetyczny, który zarządzany jest przez komputer.

W praktyce wygląda to w ten sposób, że w chwili, w której zwiększane jest obciążenie silnika oraz prędkość obrotowa, czas pomiędzy otwarciem i zamknięciem jest wydłużany. Przy niskich prędkościach zaś zawór dolotu otwiera się nieco później i zamyka wcześniej, niż w przypadku wysokich prędkości. Zabieg ten sprawia, że zmianie ulega czas napełniania, a także opróżniania paliwa w cylindrze silnika. Moment, w którym otwierany i zamykany jest zawór, ma swoją nazwę – jest to tzw. kąt ułożenia wału przed martwym górnym bądź dolnym ułożeniem się tłoka. Oba kąty wpływają na liczbę zasysanej mieszanki czy też właściwą kompresję.

Zobacz też: Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Co dają zmienne fazy rozrządu?

Takie rozwiązanie przynosi korzyści w postaci lepszych parametrów jednostki napędowej – poprawy osiągów samochodu, przy jednoczesnej redukcji spalania oraz emisji spalin. Wszystko to za sprawą jeszcze precyzyjniejszego dawkowania mieszanki paliwowej. Układ zmiennych faz rozrządu zwiększa zakres optymalnej pracy silnika, czego najlepszym przykładem jest sytuacja, w której możemy korzystać z wyższego momentu obrotowego, przy niższej prędkości obrotowej – znacząco poprawia to dynamikę pojazdu.

Czy system zmiennych faz rozrządu ma wady? Co z awariami?

Mechanizm zmiennych faz rozrządu nie jest rozwiązaniem idealnym. Choć pozytywnie wpływa na pracę jednostki, nie pozostaje bez wad. Największym minusem tego systemu jest skomplikowana budowa układu. A to z kolei oznacza jedno – w przypadku wystąpienia awarii, należy liczyć się z dużym wydatkiem – warto mieć świadomość, że naprawa zmiennych faz rozrządu związana jest m.in. z otwarciem głowicy oraz sprawdzeniu stanu wałków rozrządu.

Ważne!

Naprawy można dokonać jedynie w ASO, bądź wyspecjalizowanym serwisie samochodowym, co jeszcze bardziej podnosi łączny koszt usługi naprawy. Kolejną sprawą jest koszt zakupu pojazdu – niezależnie od tego, czy mowa tutaj o nowym pojeździe, czy używanym: samochody, w których zastosowano system zmiennych faz rozrządu, są droższe od swoich odpowiedników, u których takowego mechanizmu nie ma.

Zobacz też: Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Jak zapobiegać awariom zmiennych faz rozrządu?

System zmiennych faz rozrządu obecny jest od ponad 30 lat, co oznacza, że przez ten czas został odpowiednio dopracowany. To z kolei oznacza, że układy w większości przypadków są mało awaryjne i jeżeli nie doszło w nich do mechanicznego uszkodzenia, powinny bez problemu wydajnie pracować przez wiele tysięcy kilometrów.

W przypadku tego mechanizmu ważna jest jednak profilaktyka. Warto pamiętać o tym, o czym pisaliśmy na początku – zawory są przestawiane za sprawą ciśnienia oleju, dlatego też bardzo ważne jest, by magistrale olejowe były czyste. Zachowanie ich w czystości zminimalizuje ryzyko wystąpienia awarii spowodowanych gromadzącymi się zanieczyszczeniami, które mogłyby doprowadzić do nieprawidłowego otwierania i zamykania zaworów.

Płukanka do silnika TEC 2000 Engine Flush – zadbaj o czystość magistrali olejowych i nie tylko

Jak zadbać o magistrale olejowe? Dobrym pomysłem jest sięgnięcie po chemiczny preparat. Polecanym produktem w przypadku systemu zmiennych faz rozrządu jest TEC 2000 Engine Flush, czyli płukanka, która bazuje na silnych rozpuszczalnikach. Środek ten dokładnie rozchodzi się po układzie, precyzyjnie zbierając zabrudzenia z takich elementów jak kanały magistrali olejowej, rowki pierścieni tłokowych czy popychaczy zaworowych. Płukanka znana jest ze swojej skuteczności w walce z osadami różnego rodzaju, sadzą czy nagarem. Preparat od TEC 2000 świetnie sprawdzi się również do usunięcia zużytego oleju.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz
Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…