Kompresja silnika – wszystko, co warto wiedzieć
Kiedy mówimy o silnikach, nie można pominąć jednego z najważniejszych aspektów – kompresji. Jeżeli jesteś osobą, która interesuje…
Czy jesteś ciekawy, jak zapewnić swojemu samochodowi długowieczność i bezpieczną jazdę? Jednym z kluczowych elementów, którym powinieneś poświęcić uwagę, to nagar w silniku. W dalszej części artykułu dowiesz się więcej na ten temat, zrozumiesz, jakie są przyczyny i objawy nagaru oraz jak temu zapobiegać. Przekonasz się, że odpowiednie zarządzanie tą kwestią może zaoszczędzić Ci niemałe koszty i zmartwienia.
Zanim zaczniemy mówić o przyczynach powstawania nagaru, warto wyjaśnić, czym on jest.
Nagar to twardy osad, który tworzy się w silniku i przybiera odcienie bieli, żółci, a czasem zieleni. Może gromadzić się na ściankach komory spalania czy denku tłoka i pochodzi z niedopalonych cząstek paliwa i oleju. Jeżeli zauważysz u siebie objawy takiego nagaru, powinieneś działać szybko – może on stanowić poważne niebezpieczeństwo dla pracy Twojego silnika.
Nagar nie pojawia się w silniku bez powodu. Jednym z najczęstszych czynników powodujących jego powstanie jest stosowanie oleju niskiej jakości. Słabszej klasy środek smarny, zwłaszcza kiedy zaniedbujesz jego regularną wymianę, może sprzyjać tworzeniu się nagaru. Pamiętaj, by wymieniać olej co 15–20 tysięcy kilometrów, a jeżeli pokonujesz głównie krótkie dystanse, sprawdzaj stan oleju nawet co 10 tysięcy kilometrów.
Nadmiar nagaru w silniku może prowadzić do różnych problemów. Oto kilka potencjalnych konsekwencji.
Nagar w silniku może zdradzić się kilkoma objawami. Wśród nich znajdują się:
Wszystko to powinno skłonić Cię do sprawdzenia, czy nagar nie jest problemem, z którym boryka się Twój samochód.
Zapobieganie nagarowi nie jest trudne i na pewno przyniesie Ci korzyści w postaci oszczędności i bezpieczeństwa. Regularne kontrolowanie stanu oleju i jego wymiana to podstawa, ale jest jeszcze kilka innych czynności, które możesz wykonać. Raz na jakiś czas, pozwól Twojemu silnikowi na mocniejsze przyspieszenie – pozwoli to „wydmuchać” nadmiar zanieczyszczeń.
Standardowe serwisy olejowe warto wzbogacać o płukanie jednostki napędowej za pomocą płukanek takich jak TEC 2000 Engine Flush.
Chcesz wiedzieć więcej na temat płukania osadów z wnętrza jednostki napędowej? W takim razie przeczytaj wpis o tym, jak wygląda czyszczenie nagaru w silniku.
Nagar w silniku to twardy osad, który powstaje z niedopalonych cząstek paliwa i oleju. Stosowanie oleju niskiej jakości oraz zaniedbanie regularnej wymiany oleju mogą sprzyjać powstawaniu tego osadu. Jego nadmiar może prowadzić do spadku wydajności, zwiększonego zużycia paliwa, problemów z zapłonem, uszkodzenia układu wydechowego oraz wzrostu temperatury silnika. Objawami nagaru mogą być m.in. skokowa praca silnika, zwiększone zużycie paliwa, problemy z zapłonem i spadek mocy. Aby zapobiegać powstawaniu nagaru, należy regularnie kontrolować stan oleju i wymieniać go w odpowiednich interwałach, a także stosować płukanki do silnika.
Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.