Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 03-01-2023
czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu nie każdy kierowca ma świadomość. Ta z pozoru niewielka część, ma duży wpływ na prawidłową i wydajną pracę pojazdu. Ewentualne awarie związane z sondą dają się we znaki i głównie objawiają się bardzo dużym wzrostem spalania. W dalszej części wpisu przybliżymy najważniejsze kwestie dotyczące tego czujnika, czyli tego, czym jest i do czego służy sonda lambda, a także jak rozpoznać ewentualne usterki z nią związane. Zapraszamy.

Co to jest sonda lambda i jak działa?

Sonda lambda to czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach. Umieszczany jest w układzie wydechowym silnika spalinowego (przed katalizatorem), gdzie dokonuje pomiaru, na podstawie którego komputer sterujący jest w stanie dobrać idealne proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej.

Sama zasada działania sondy lambda jest dosyć prosta: pokryta jest ona dwutlenkiem cyrkonu, czyli materiału, który w wyniku oddziaływania wysokich temperatur (przekraczających 300°C) zaczyna przepuszczać znajdujące się w spalinach jony tlenu, które wywołują napięcie na elektrodach.

Druga sonda lambda – do czego służy?

Nowoczesne pojazdy z reguły wyposażone są w dwie sondy lambda – jedną “klasyczną” montowaną przed a drugą za katalizatorem. Drugi czujnik wykorzystywany jest do kontroli pracy katalizatora oraz informacji do komputera, dzięki którym jest w stanie ustalić i zapisać konkretne dane, które służą mu jako punkt odniesienia do wykonywania kolejnych czynności.

Optymalny skład mieszanki paliwowo-powietrznej, czyli jaki?

Jak zostało wspomniane we wstępie: sonda lambda daje sygnał komputerowi, w jakich proporcjach musi on przygotować mieszankę, by zapewnić wydajną pracę silnika. W tym miejscu doprecyzujmy, jaki jest optymalny skład paliwa i powietrza.

Do samej komory bowiem powinna trafiać tzw. mieszanka stechiometryczna, której proporcja prezentuje się następująco: 1:14,7, co w praktyce oznacza dozowanie 14,7 kg paliwa na każdy 1 kilogram spalanego paliwa.

Zobacz też: Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Jaki wpływ na pracę silnika ma sprawna sonda lambda i po czym poznać ewentualne usterki czujnika?

Wiedząc już, do czego służy czujnik, a także znając prawidłową proporcję paliwa i powietrza trafiających do komory silnika, można przejść do sedna. Warto być świadomym, że sprawnie działająca sonda lambda zapewnia optymalne spalanie paliwa, co z kolei ma pozytywne przełożenie na prawidłową pracę jednostki napędowej, a także redukcję emisji szkodliwych spalin.

W momencie, gdy sonda lambda będzie działać nieprawidłowo i tym samym – komputer sterujący pracą silnika poda niewłaściwą proporcję: zbyt bogatą (za dużo paliwa, zbyt mało powietrza) bądź zbyt ubogą (za mało powietrza, zbyt dużo paliwa), odczuwalny będzie przede wszystkim wzrost spalania – dochodzący niekiedy do nawet 50%. Co więcej, do objawów awarii zaliczyć można nierówną pracę jednostki napędowej, a także zaświecenie się kontrolki check engine, chociaż w jej przypadku należy zachować pewien dystans (jest to bardzo ogólny sygnał i może oznaczać tak naprawdę całą masę innych problemów, bądź mieć jedynie charakter ostrzegawczy). Uszkodzenie sondy lambda objawia się również:

  • ubytkiem mocy,
  • problemami z osiągnięciem wyższych prędkości,
  • problemami z uzyskaniem wysokich obrotów,
  • gaśnięciem silnika na niskich obrotach w czasie jazdy,
  • wzrostem temperatury w układzie wydechowym.

Dlaczego sonda lambda narażona jest na uszkodzenie?

Z racji na to, gdzie znajduje się sonda lambda, narażona jest ona na wiele natężeń: mechanicznych, chemicznych i termicznych. Część czujnika bowiem zamontowana jest bezpośrednio w układzie wydechowym, z kolei pozostały fragment na zewnątrz, stąd też z jednej strony narażony jest z jednej strony na działanie ekstremalnie wysokich temperatur (przekraczających nawet 800°C), a z drugiej na kontakt z wodą oraz przedostawaniem się kurzu, oraz innych zabrudzeń z zewnątrz.

Ważne!

Sonda lambda działa z reguły bezawaryjnie przez 50-100 tysięcy kilometrów, choć warto zaznaczyć, że jej żywotność wydłuża dobra kondycja silnika, a także tankowanie wysokiej jakości paliw.

Co więcej, awarie sondy lambda mogą mieć również charakter mechaniczny np. w postaci korozji styków czy też poluzowania się uszczelek. Oprócz wyżej wymienionych czynników awarie spowodowane są takimi problemami jak m.in.:

  • zwarcie (wewnątrz sondy),
  • zwarcie zewnętrzne,
  • zanieczyszczenie czujnika (białym, czerwonym, czarnym, zielonym, lub ciemnobrązowym nalotem),
  • przegrzanie sondy,
  • brak masy,
  • zły montaż czujnika.

Zobacz też: Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Do czego może prowadzić nieprawidłowe działanie sondy i lekceważenie wymiany czujnika?

Jazda z uszkodzoną sondą lambda nie prowadzi do niczego dobrego. Można powiedzieć, że eksploatacja pojazdu z awarią tego czujnika jest po prostu kosztowna. Z jednej strony musimy wziąć aspekt ekonomiczny (duży wzrost spalania będzie odczuwalny dla portfela), z drugiej zaś strony zepsuta sonda prowadzi do degradacji katalizatora.

Ważne!

Dłuższe bagatelizowanie wymiany czujnika może przyczyniać się również do przegrzewania jednostki napędowej oraz awarii poszczególnych elementów układu napędowego.

Jak wymienić uszkodzoną sondę? Bez odpowiedniego sprzętu często jest to wręcz niemożliwe ze względu na to, że czujnik znajduje się w trudnodostępnym miejscu. Stąd też do wyciągnięcia tego elementu niezbędne okazuje się użycie kątowych nakładek na klucze.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…