Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 03-11-2022
Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak mówić o wydajnej pracy zarówno jedno, jak i drugie musi być dostarczone w odpowiednich proporcjach. Dla przykładu: zbyt duża ilość powietrza sprawi, że silnik straci swoją moc, zbyt mała z kolei poskutkuje większym zużyciem paliwa. O to, by do takich sytuacji nie dochodziło, dba przepływomierz powietrza, o którym rozmawiamy w dzisiejszym wpisie. Do czego służy? Jak działa? Co robić, by uniknąć zanieczyszczenia przepływomierza? Zapraszamy do lektury.

Czym jest przepływomierz powietrza i jaka jest jego rola?

Przepływomierz jest niewielkim urządzeniem, które zamontowane jest zaraz za filtrem powietrza. Jest on swego rodzaju czujnikiem odpowiadającym za pomiar i obliczenie ilości powietrza zasysanego do jednostki napędowej. Informacje te następnie są przekazywane przez niego do sterownika silnika, który na ich podstawie dobiera ilość paliwa do komory spalania, tworząc tym samym idealną proporcję mieszanki stechiometrycznej (paliwowo-powietrznej).

Przyjęło się, że wynosi ona 1:14,7, czyli: na 1 kg spalonego paliwa, zużycie powietrza powinno wynosić 14,7 kg – w ten sposób paliwo może spalić się całkowicie, gwarantując przy tym maksymalną wydajność dla jednostki napędowej. I to właśnie dzięki przepływomierzowi możliwe jest skontrolowanie i dobranie odpowiedniego stosunku powietrza do spalanego paliwa. Można więc rzec, że czujnik ten ma wpływ na prawidłową pracę silnika.

Zobacz też: Jak stosować płukankę do silnika, aby płukanie jednostki przyniosło efekt?

Do czego prowadzą nieprawidłowości w pracy przepływomierza?

Jak widać na powyższym – przepływomierz powietrza jest bardzo istotnym urządzeniem, bez którego silnik nie byłby w stanie wydajnie pracować. Czujnik ten wyróżnia się wysoką precyzją w działaniu, która jednak może zostać zakłócona, co z kolei może powodować różne problemy dla jednostki napędowej. Wszelkie nieprawidłowości w jego pracy wiążą się ze złym odczytywaniem ilości przepływającego powietrza, a to z kolei prowadzi do nierównej pracy silnika, a także spadków mocy w czasie jazdy.

Awarie przepływomierza powietrza – skąd się biorą?

Mówiąc o potencjalnych awariach przepływomierza, warto zaznaczyć, że nie jest on zaliczany do tzw. części eksploatacyjnych, czyli innymi słowy: nie przewiduje się jego wymiany w trakcie całego „cyklu życia” pojazdu. Choć w założeniach jest on w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów, tak praktyka pokazuje, że nie zawsze tak się dzieje. Dlaczego?

Przepływomierz powietrza – jak każdy element – może ulec awarii. Do najczęstszych przyczyn należy zaliczyć tutaj zanieczyszczenie filtra powietrza. Jest to bowiem bezpośredni element, który chroni przepływomierz przed zabrudzeniem i zapewnia jego precyzyjne działanie. W momencie, gdy we filtrze zgromadzi się duża ilość zanieczyszczeń, część z nich będzie wędrowała dalej, czyli do przepływomierza. Z czasem prowadzi to do jego zatkania i uszkodzenia. To jednak nie wszystko: do innych przyczyn zaliczyć można:

  • wykorzystanie sportowych filtrów powietrza – z racji na swoją budowę, zwiększają objętość zasysanego powietrza, a tym samym brudu, który trafia do przepływomierza,
  • nieszczelność układu dolotowego,
  • uszkodzenia fabryczne przepływomierza jak np. zaśniedziały styki wtyczek.

Zobacz też: Jaka jest żywotność wtryskiwaczy benzynowych?

Jak zapobiegać usterkom przepływomierza? Podstawą odpowiednia profilaktyka

Najważniejszą zasadą, o której powinien pamiętać każdy kierowca, jest systematyczne wymienianie filtra powietrza. To właśnie on ma kluczowy wpływ na prawidłowe działanie czujnika – jeżeli zaniedbamy serwis i dopuścimy do nadmiernego zanieczyszczenia filtra, zwiększymy szansę na awarię przepływomierza. Dobrą praktyką jest również zadbanie o czystość oraz drożność całego układu dolotowego. Przydatne do tego okażą się preparaty czyszczące dolot, które pomagają usunąć zanieczyszczenia oraz zachować wspomnianą drożność układu.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

TEC 2000 Induction Cleaner to profesjonalny preparat, za pomocą którego dokładnie wyczyścisz cały układ dolotowy z nagromadzonych się w nim zanieczyszczeń. Środek cechuje się dużą skutecznością, co zostało potwierdzone licznymi testami. Induction Cleaner bazuje na mieszance silnych rozpuszczalników o działaniu smarującym.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…