Silnik

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?
Silnik

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak mówić o wydajnej pracy zarówno jedno, jak i drugie musi być dostarczone w odpowiednich proporcjach. Dla przykładu: zbyt duża ilość powietrza sprawi, że silnik straci swoją moc, zbyt mała z kolei poskutkuje większym zużyciem paliwa. O to, by do takich sytuacji nie dochodziło, dba przepływomierz powietrza, o którym rozmawiamy w dzisiejszym wpisie. Do czego służy? Jak działa? Co robić, by uniknąć zanieczyszczenia przepływomierza? Zapraszamy do lektury.

Czym jest przepływomierz powietrza i jaka jest jego rola?

Przepływomierz jest niewielkim urządzeniem, które zamontowane jest zaraz za filtrem powietrza. Jest on swego rodzaju czujnikiem odpowiadającym za pomiar i obliczenie ilości powietrza zasysanego do jednostki napędowej. Informacje te następnie są przekazywane przez niego do sterownika silnika, który na ich podstawie dobiera ilość paliwa do komory spalania, tworząc tym samym idealną proporcję mieszanki stechiometrycznej (paliwowo-powietrznej). Przyjęło się, że wynosi ona 1:14,7, czyli: na 1 kg spalonego paliwa, zużycie powietrza powinno wynosić 14,7 kg – w ten sposób paliwo może spalić się całkowicie, gwarantując przy tym maksymalną wydajność dla jednostki napędowej. I to właśnie dzięki przepływomierzowi możliwe jest skontrolowanie i dobranie odpowiedniego stosunku powietrza do spalanego paliwa. Można więc rzec, że czujnik ten ma wpływ na prawidłową pracę silnika.

Zobacz też: Jak stosować płukankę do silnika, aby płukanie jednostki przyniosło efekt?

Do czego prowadzą nieprawidłowości w pracy przepływomierza?

Jak widać na powyższym – przepływomierz powietrza jest bardzo istotnym urządzeniem, bez którego silnik nie byłby w stanie wydajnie pracować. Czujnik ten wyróżnia się wysoką precyzją w działaniu, która jednak może zostać zakłócona, co z kolei może powodować różne problemy dla jednostki napędowej. Wszelkie nieprawidłowości w jego pracy wiążą się ze złym odczytywaniem ilości przepływającego powietrza, a to z kolei prowadzi do nierównej pracy silnika, a także spadków mocy w czasie jazdy.

Awarie przepływomierza powietrza – skąd się biorą?

Mówiąc o potencjalnych awariach przepływomierza, warto zaznaczyć, że nie jest on zaliczany do tzw. części eksploatacyjnych, czyli innymi słowy: nie przewiduje się jego wymiany w trakcie całego „cyklu życia” pojazdu. Choć w założeniach jest on w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów, tak praktyka pokazuje, że nie zawsze tak się dzieje. Dlaczego? Przepływomierz powietrza – jak każdy element – może ulec awarii. Do najczęstszych przyczyn należy zaliczyć tutaj zanieczyszczenie filtra powietrza. Jest to bowiem bezpośredni element, który chroni przepływomierz przed zabrudzeniem i zapewnia jego precyzyjne działanie. W momencie, gdy we filtrze zgromadzi się duża ilość zanieczyszczeń, część z nich będzie wędrowała dalej, czyli do przepływomierza. Z czasem prowadzi to do jego zatkania i uszkodzenia. To jednak nie wszystko: do innych przyczyn zaliczyć można:

  • wykorzystanie sportowych filtrów powietrza – z racji na swoją budowę, zwiększają objętość zasysanego powietrza, a tym samym brudu, który trafia do przepływomierza,
  • **nieszczelność układu dolotowego,
  • uszkodzenia fabryczne przepływomierza jak np. zaśniedziały styki wtyczek.

Zobacz też: Jaka jest żywotność wtryskiwaczy benzynowych?

Jak zapobiegać usterkom przepływomierza? Podstawą odpowiednia profilaktyka

Najważniejszą zasadą, o której powinien pamiętać każdy kierowca, jest systematyczne wymienianie filtra powietrza. To właśnie on ma kluczowy wpływ na prawidłowe działanie czujnika – jeżeli zaniedbamy serwis i dopuścimy do nadmiernego zanieczyszczenia filtra, zwiększymy szansę na awarię przepływomierza. Dobrą praktyką jest również zadbanie o czystość oraz drożność całego układu dolotowego. Przydatne do tego okażą się preparaty czyszczące dolot, które pomagają usunąć zanieczyszczenia oraz zachować wspomnianą drożność układu.

  • TEC 2000 Induction Cleaner to profesjonalny preparat, za pomocą którego dokładnie wyczyścisz cały układ dolotowy z nagromadzonych się w nim zanieczyszczeń. Środek cechuje się dużą skutecznością, co zostało potwierdzone licznymi testami. Induction Cleaner bazuje na mieszance silnych rozpuszczalników o działaniu smarującym.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem
    Silnik

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem

    Zauważyłeś biały dym wydobywający się spod maski Twojego samochodu? Jest to sygnał alarmowy, który może mówić o zarówno o niegroźnej usterce, jak i poważnych problemach z silnikiem. Ignorowanie tego zjawiska może prowadzić do kosztownych napraw i niebezp...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz
    Silnik

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz

    Silnik benzynowy traci moc i nie działa tak sprawnie, jak powinien? Utrata mocy to częsty problem, który może mieć wiele przyczyn, od zanieczyszczeń w układzie paliwowym po problemy z kompresją. W dzisiejszym wpisie biorę na tapetę potencjalne powody, dla...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?
    Silnik

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?

    Wymiana świec żarowych może wydawać się prostą czynnością, ale są pewne zasady, które warto przestrzegać, by zapewnić sobie i swojemu samochodowi bezpieczeństwo oraz optymalne działanie. Kiedy wymieniać te podzespoły: na zimnym czy ciepłym silniku? O tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?
    Silnik

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?

    Masz problem z gaśnięciem samochodu na wolnych obrotach? To dość powszechny problem, który może być spowodowany wieloma czynnikami, zarówno mechanicznymi, jak i elektrycznymi. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, co jest przyczyną takiego st...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?
    Silnik

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?

    Jeśli zauważyłeś, że turbosprężarka gwiżdże w momencie, gdy jednostka jeszcze nie osiągnęła optymalnej temperatury pracy, musisz wiedzieć, że jest to sygnał, który może zwiastować poważny problem. Co konkretnie mogą oznaczać takie dźwięki i co zrobić, gdy...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?
    Silnik

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

    Uszczelka pod głowicą jest niezwykle ważnym elementem, który zapewnia prawidłową izolację i separację płynów eksploatacyjnych w silniku. Jej awaria może prowadzić do szeregu poważnych, a czasem nieodwracalnych uszkodzeń. Wśród kierowców nieraz pada pytani...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą
    Silnik

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą

    Wydmuchana uszczelka pod głowicą to jeden z tych problemów, które żaden kierowca nie chciałby spotkać. Jest to sytuacja, która może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a naprawa często wiąże się z wysokimi kosztami. Jak zdiagnozować ten problem? O...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor