Głośna praca silnika Diesla – kiedy hałas zaczyna być problemem?
Głośne buczenie, charakterystyczne dla silników Diesla, jest dla wielu z nas dźwiękiem, który kojarzy się z mocą i…
Głośne buczenie, charakterystyczne dla silników Diesla, jest dla wielu z nas dźwiękiem, który kojarzy się z mocą i wytrzymałością. To prawda – jednostki wysokoprężne są z natury bardziej “gadatliwe” niż ich benzynowe odpowiedniki. Ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego tak jest? I co ważniejsze, czy potrafisz rozróżnić standardowe „klekotanie” od hałasu, który może sygnalizować poważniejszy problem? I właśnie tym zajmę się w dzisiejszym wpisie i opowiem nieco więcej na temat głośnej pracy silnika Diesla. Zapraszam do lektury.
Dźwięk klekotania tak charakterystyczny dla silników wysokoprężnych wynika z różnic w sposobie, w jaki te jednostki pracują w porównaniu z ich benzynowymi odpowiednikami. W silnikach Diesel, proces zapłonu opiera się na sprężaniu powietrza do tak wysokiego ciśnienia, że staje się ono gorące na tyle, by zapalić wtryskiwane paliwo. W silnikach benzynowych to iskra od świecy zapłonowej powoduje zapłon mieszanki paliwowej. Ten wysoki poziom sprężenia w Dieslach prowadzi do bardziej gwałtownego zapłonu paliwa, co skutkuje specyficznym “klekotem”.
Ponadto konstrukcja i materiały używane w silnikach Diesla są zwykle mocniejsze i cięższe, co może także wpłynąć na charakterystyczne dźwięki, jakie one wydają.
Ważne!
Zatem, chociaż klekotanie jest dla diesla normą, to jednak znaczące odchylenia od typowego dla danego modelu poziomu hałasu mogą wskazywać na potencjalne problemy.
Głośna praca silnika wysokoprężnego może być efektem usterek poszczególnych podzespołów, stąd też ciężko jednoznacznie jest odpowiedzieć, co właściwie przyczynia się do nadmiernego hałasu spod maski. Poniżej jednak podpowiem, gdzie upatrywać winowajcy.
Jeśli zauważysz któreś z powyższych objawów, warto jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem. Zapobieganie poważniejszym problemom poprzez wczesne działanie może zaoszczędzić nie tylko nerwów, ale i pieniędzy.
Czytaj również: głośna praca silnika benzynowego.
Zdarza się, że po odpaleniu naszego pojazdu, niezależnie czy jest to silnik diesla czy benzynowy, słyszymy głośniejszą pracę silnika. W szczególności można zauważyć ten fenomen w okresie zimowym, kiedy temperatury spadają poniżej zera. Ale czy powinniśmy się tym martwić?
Odpowiedź jest prosta: w większości przypadków nie. Zwłaszcza w mroźne dni, chwilowe podniesienie się poziomu hałasu jest naturalnym skutkiem niskiej temperatury. Chłodny olej silnikowy jest gęstszy i nie rozprowadza się tak szybko po wnętrzu silnika. W rezultacie tuż po uruchomieniu może dochodzić do chwilowego braku smarowania pewnych części silnika. Starsze pojazdy, ze względu na naturalne zużycie i mniejszą efektywność systemów smarowania, mogą być bardziej podatne na tego typu objawy.
Ważne!
Jednak taka sytuacja nie powinna trwać zbyt długo. Po krótkim czasie, kiedy olej osiągnie odpowiednią temperaturę i właściwie rozprowadzi się po silniku, hałas powinien ustąpić. Jeżeli tak się nie dzieje, warto zwrócić na to uwagę i skonsultować się z mechanikiem. Ale w przypadku chwilowego wzrostu głośności pracy silnika tuż po odpaleniu, zwłaszcza w mroźne dni, nie ma powodów do niepokoju.
Aby cieszyć się cichą i wydajną pracą silnika wysokoprężnego, konieczne jest zapewnienie mu regularnej pielęgnacji oraz odpowiedniej ochrony. Właściwa troska o nasz pojazd pozwala na wczesne wykrywanie drobnych nieprawidłowości, zanim staną się one poważnym zagrożeniem dla funkcjonowania silnika. Aby dodatkowo wzmocnić jego kondycję, warto korzystać z wysokiej jakości preparatów konserwujących. Dlatego polecam przetestować produkty TEC 2000.
W ofercie znajdziesz m.in. płukankę do silnika Engine Flush, która skutecznie usuwa nagar z trudno dostępnych miejsc, dodatek do oleju Oil Booster, który nie tylko przedłuża życie oleju, ale także poprawia ogólną wydajność silnika, oraz uszlachetniacz Diesel System Cleaner, doskonały do pielęgnacji układów w samochodach z silnikiem Diesla. Zachęcam do zapoznania się z pełną ofertą na stronie tec2000.pl i zadbania o swoją jednostkę już dziś!
Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.