Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w oleju napędowym) uległy dużym zmianom. Choć mogą one być korzystne dla naszej planety, tak nie pozostają obojętne dla poszczególnych elementów układu napędowego. Obniżenie zawartości niektórych związków w składzie jak np. siarki, poskutkowało pogorszeniem jednego z najważniejszych parametrów dobrych paliw – smarności. Czym to grozi? Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego? O tym w dalszej części artykułu.
Smarność oleju napędowego – parametr mówiący o jakości paliwa
Smarność oleju, mówiąc ogólnie, jest zdolnością formulacji do stworzenia warstwy ochronnej na metalowych elementach układu. Jej zadaniem jest zmniejszenie tarcia pomiędzy podzespołami i tym samym ochrona ich powierzchni przed przedwczesnym zużyciem. Im wyższy parametr, tym lepszymi właściwościami charakteryzuje się paliwo, dlatego też mówiąc o smarności, należy wspomnieć, że jest ona jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość danej mieszaniny.
Mniej siarki i nie tylko, czyli co wpływa na pogorszenie się smarności oleju napędowego?
Obecne wytyczne dla producentów są jasne: w olejach napędowych należy mocno ograniczyć ilość siarki, a także węglowodorów aromatycznych. Co to oznacza dla silników wysokoprężnych? Warto wiedzieć, że siarka jest naturalnym składnikiem ropy naftowej i tym samym – jednym z najważniejszych pierwiastków chemicznych, mających duży wpływ na trwałość jednostki napędowej oraz emisję cząstek stałych. Odpowiednia ilość siarki, wraz z optymalną lepkością kinematyczną, zapewniają mieszance paliwowej świetne właściwości smarne, które z kolei w dużym stopniu ograniczają zużycie elementów układu wtryskowego w silniku wysokoprężnym.
Niskosiarkowe oleje napędowe nie spełniają dwóch norm: DIN EN ISO 12156-1 oraz DIN 51606 – zarówno jedna, jak i druga dotyczy zapobiegania zużycia się podzespołów układu wtryskowego w samochodach napędzanych silnikiem Diesla.
Zobacz też: Jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego?
Dlaczego należy przeciwdziałać złej smarności paliw?
Dlaczego to takie ważne? Odpowiedź jest prosta: szybsze zużycie się elementów układu, wcześniejsze problemy z jednostką napędową. Warto wziąć pod uwagę, że smarność oleju napędowego decyduje o ochronie układu zasilania, pompowtryskiwaczy, pomp wtryskowych oraz układów typu Common-rail. Potencjalne nieprawidłowości w działaniu wtrysków mogą poskutkować niemożliwością uruchomienia silnika (zarówno „na zimno”, jak i po rozgrzaniu).
Uszlachetniacz do diesla, czyli sposób na słabą smarność oleju napędowego
Wytyczne dotyczące obniżenia zawartości siarki w paliwie to jedno – obecne działania legislacyjne zakładają również to, by obniżyć końcową temperaturę wrzenia, gęstość i lepkość oleju, a także podwyższyć liczbę cetanową, czyli wskaźnik określający zdolność do samozapłonu oleju napędowego – wszystko to również ma wpływ na jakość paliwa do silników wysokoprężnych. Czy można w jakiś sposób poradzić sobie z olejem napędowym niskiej jakości? Tak – i wcale nie oznacza to ponoszenia wysokich kosztów.
Zobacz też: Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?
Najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po wysokiej klasy uszlachetniacz do Diesla, czyli preparat, który z jednej strony zmniejszy skutki złej smarności oleju, a z drugiej oczyści cały system paliwowy z zanieczyszczeń, jednocześnie poprawiając poszczególne parametry paliwa, czyniąc mieszankę lepszą. Dobrym przykładem takiego uszlachetniacza jest TEC 2000 Diesel System Cleaner – wielofunkcyjny dodatek do silników wysokoprężnych, który za sprawą swoich właściwości:
- zmniejsza zużycie tłoków,
- poprawia smarność,
- zwiększa żywotność pompy paliwowej,
- przeczyszcza układ z zanieczyszczeń i zapobiega ich ponownemu osadzaniu się,
- redukuje czarny dym,
- czyści wtryskiwacze,
- koryguje atomizację paliwa,
- redukuje emisję spalin,
- zwiększa żywotność systemu paliwowego.
Każdemu użytkownikowi pojazdu napędzanego silnikiem wysokoprężnym polecamy wypróbować Diesel System Cleaner – jedna puszka to wydatek rzędu około 70 zł. Jest to jednak niewielki koszt względem tego, ile mogą wynieść ewentualne naprawy poszczególnych elementów układu zasilania.