Układ paliwowy

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?
Układ paliwowy

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w oleju napędowym) uległy dużym zmianom. Choć mogą one być korzystne dla naszej planety, tak nie pozostają obojętne dla poszczególnych elementów układu napędowego. Obniżenie zawartości niektórych związków w składzie jak np. siarki, poskutkowało pogorszeniem jednego z najważniejszych parametrów dobrych paliw – smarności. Czym to grozi? Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego? O tym w dalszej części artykułu.

Smarność oleju napędowego – parametr mówiący o jakości paliwa

Smarność oleju, mówiąc ogólnie, jest zdolnością formulacji do stworzenia warstwy ochronnej na metalowych elementach układu. Jej zadaniem jest zmniejszenie tarcia pomiędzy podzespołami i tym samym ochrona ich powierzchni przed przedwczesnym zużyciem. Im wyższy parametr, tym lepszymi właściwościami charakteryzuje się paliwo, dlatego też mówiąc o smarności, należy wspomnieć, że jest ona jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość danej mieszaniny.

Mniej siarki i nie tylko, czyli co wpływa na pogorszenie się smarności oleju napędowego?

Obecne wytyczne dla producentów są jasne: w olejach napędowych należy mocno ograniczyć ilość siarki, a także węglowodorów aromatycznych. Co to oznacza dla silników wysokoprężnych? Warto wiedzieć, że siarka jest naturalnym składnikiem ropy naftowej i tym samym – jednym z najważniejszych pierwiastków chemicznych, mających duży wpływ na trwałość jednostki napędowej oraz emisję cząstek stałych. Odpowiednia ilość siarki, wraz z optymalną lepkością kinematyczną, zapewniają mieszance paliwowej świetne właściwości smarne, które z kolei w dużym stopniu ograniczają zużycie elementów układu wtryskowego w silniku wysokoprężnym.

Za sprawą wielu badań zauważono, że obniżenie poziomu siarki w paliwie poniżej 100 ppm przyczynia się do szybszej degradacji poszczególnych podzespołów układu zasilania. Niewystarczająca ilość pierwiastka pogarsza bowiem smarność oleju napędowego poprzez zwiększone tarcie, a to z kolei przekłada się na skrócenie żywotności jednostki napędowej.

Niskosiarkowe oleje napędowe nie spełniają dwóch norm: DIN EN ISO 12156-1 oraz DIN 51606 – zarówno jedna, jak i druga dotyczy zapobiegania zużycia się podzespołów układu wtryskowego w samochodach napędzanych silnikiem Diesla.

Zobacz też: Jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego?

Dlaczego należy przeciwdziałać złej smarności paliw?

Dlaczego to takie ważne? Odpowiedź jest prosta: szybsze zużycie się elementów układu, wcześniejsze problemy z jednostką napędową. Warto wziąć pod uwagę, że smarność oleju napędowego decyduje o ochronie układu zasilania, pompowtryskiwaczy, pomp wtryskowych oraz układów typu Common-rail. Potencjalne nieprawidłowości w działaniu wtrysków mogą poskutkować niemożliwością uruchomienia silnika (zarówno „na zimno”, jak i po rozgrzaniu).

Awaria układu zasilania często wiąże się z regeneracją lub wymianą wtryskiwaczy, a to z kolei wiążę się ze sporym wydatkiem, którego można sobie oszczędzić za sprawą odpowiedniej pielęgnacji – wspomnianej poprawy smarności oleju napędowego.

Uszlachetniacz do diesla, czyli sposób na słabą smarność oleju napędowego

Wytyczne dotyczące obniżenia zawartości siarki w paliwie to jedno – obecne działania legislacyjne zakładają również to, by obniżyć końcową temperaturę wrzenia, gęstość i lepkość oleju, a także podwyższyć liczbę cetanową, czyli wskaźnik określający zdolność do samozapłonu oleju napędowego – wszystko to również ma wpływ na jakość paliwa do silników wysokoprężnych. Czy można w jakiś sposób poradzić sobie z olejem napędowym niskiej jakości? Tak – i wcale nie oznacza to ponoszenia wysokich kosztów.

Zobacz też: Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po wysokiej klasy uszlachetniacz do Diesla, czyli preparat, który z jednej strony zmniejszy skutki złej smarności oleju, a z drugiej oczyści cały system paliwowy z zanieczyszczeń, jednocześnie poprawiając poszczególne parametry paliwa, czyniąc mieszankę lepszą. Dobrym przykładem takiego uszlachetniacza jest TEC 2000 Diesel System Cleaner – wielofunkcyjny dodatek do silników wysokoprężnych, który za sprawą swoich właściwości:

  • zmniejsza zużycie tłoków,
  • poprawia smarność,
  • zwiększa żywotność pompy paliwowej,
  • przeczyszcza układ z zanieczyszczeń i zapobiega ich ponownemu osadzaniu się,
  • redukuje czarny dym,
  • czyści wtryskiwacze,
  • koryguje atomizację paliwa,
  • redukuje emisję spalin,
  • zwiększa żywotność systemu paliwowego. Każdemu użytkownikowi pojazdu napędzanego silnikiem wysokoprężnym polecamy wypróbować Diesel System Cleaner – jedna puszka to wydatek rzędu około 70 zł. Jest to jednak niewielki koszt względem tego, ile mogą wynieść ewentualne naprawy poszczególnych elementów układu zasilania.
  • Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak zmierzyć ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej?
    Układ paliwowy

    Jak zmierzyć ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej?

    Pomiar ciśnienia paliwa na listwie wtryskowej jest kluczowym elementem diagnostyki układu paliwowego, który może uchronić silnik przed poważnymi uszkodzeniami. Prawidłowe ciśnienie wpływa na efektywność spalania i wydajność silnika, a jego regularna kontr...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak zdiagnozować niskie ciśnienie w silnikach Common Rail?
    Układ paliwowy

    Jak zdiagnozować niskie ciśnienie w silnikach Common Rail?

    Niskie ciśnienie paliwa w układzie Common Rail to problem, który może znacząco wpłynąć na wydajność i pracę nowoczesnych silników Diesla. Objawia się szarpaniem, spadkiem mocy czy nierówną pracą silnika na biegu jałowym. Kluczową rolę w diagnozowaniu tych...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Co powoduje niskie ciśnienie paliwa? Objawy, które musisz znać
    Układ paliwowy

    Co powoduje niskie ciśnienie paliwa? Objawy, które musisz znać

    Niskie ciśnienie paliwa w układzie samochodowym to problem, który może znacząco wpłynąć na wydajność i sprawność silnika. Odpowiednia praca układu paliwowego zależy od szeregu kluczowych komponentów, takich jak pompa paliwa, filtr oraz regulator ciśnienia...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak sprawdzić czujnik spalania stukowego?
    Układ paliwowy

    Jak sprawdzić czujnik spalania stukowego?

    Czujnik spalania stukowego to niewielki, ale kluczowy element współczesnych silników samochodowych. Jego rola w utrzymaniu zdrowia i wydajności Twojego pojazdu jest nie do przecenienia. Wykrywając niepożądane wibracje, chroni silnik przed potencjalnie kos...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami