Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 06-10-2022
Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w oleju napędowym) uległy dużym zmianom. Choć mogą one być korzystne dla naszej planety, tak nie pozostają obojętne dla poszczególnych elementów układu napędowego. Obniżenie zawartości niektórych związków w składzie jak np. siarki, poskutkowało pogorszeniem jednego z najważniejszych parametrów dobrych paliw – smarności. Czym to grozi? Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego? O tym w dalszej części artykułu.

Smarność oleju napędowego – parametr mówiący o jakości paliwa

Smarność oleju, mówiąc ogólnie, jest zdolnością formulacji do stworzenia warstwy ochronnej na metalowych elementach układu. Jej zadaniem jest zmniejszenie tarcia pomiędzy podzespołami i tym samym ochrona ich powierzchni przed przedwczesnym zużyciem. Im wyższy parametr, tym lepszymi właściwościami charakteryzuje się paliwo, dlatego też mówiąc o smarności, należy wspomnieć, że jest ona jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość danej mieszaniny.

Mniej siarki i nie tylko, czyli co wpływa na pogorszenie się smarności oleju napędowego?

Obecne wytyczne dla producentów są jasne: w olejach napędowych należy mocno ograniczyć ilość siarki, a także węglowodorów aromatycznych. Co to oznacza dla silników wysokoprężnych?

Warto wiedzieć, że siarka jest naturalnym składnikiem ropy naftowej i tym samym – jednym z najważniejszych pierwiastków chemicznych, mających duży wpływ na trwałość jednostki napędowej oraz emisję cząstek stałych. Odpowiednia ilość siarki, wraz z optymalną lepkością kinematyczną, zapewniają mieszance paliwowej świetne właściwości smarne, które z kolei w dużym stopniu ograniczają zużycie elementów układu wtryskowego w silniku wysokoprężnym.

Ważne!

Za sprawą wielu badań zauważono, że obniżenie poziomu siarki w paliwie poniżej 100 ppm przyczynia się do szybszej degradacji poszczególnych podzespołów układu zasilania. Niewystarczająca ilość pierwiastka pogarsza bowiem smarność oleju napędowego poprzez zwiększone tarcie, a to z kolei przekłada się na skrócenie żywotności jednostki napędowej.

Niskosiarkowe oleje napędowe nie spełniają dwóch norm: DIN EN ISO 12156-1 oraz DIN 51606 – zarówno jedna, jak i druga dotyczy zapobiegania zużycia się podzespołów układu wtryskowego w samochodach napędzanych silnikiem Diesla.

Dlaczego należy przeciwdziałać złej smarności paliw?

Dlaczego to takie ważne? Odpowiedź jest prosta: szybsze zużycie się elementów układu, wcześniejsze problemy z jednostką napędową. Warto wziąć pod uwagę, że smarność oleju napędowego decyduje o ochronie układu zasilania, pompowtryskiwaczy, pomp wtryskowych oraz układów typu Common-rail. Potencjalne nieprawidłowości w działaniu wtrysków mogą poskutkować niemożliwością uruchomienia silnika (zarówno „na zimno”, jak i po rozgrzaniu).

Ważne!

Awaria układu zasilania często wiąże się z regeneracją lub wymianą wtryskiwaczy, a to z kolei wiążę się ze sporym wydatkiem, którego można sobie oszczędzić za sprawą odpowiedniej pielęgnacji – wspomnianej poprawy smarności oleju napędowego.

Uszlachetniacz do diesla, czyli sposób na słabą smarność oleju napędowego

Wytyczne dotyczące obniżenia zawartości siarki w paliwie to jedno – obecne działania legislacyjne zakładają również to, by obniżyć końcową temperaturę wrzenia, gęstość i lepkość oleju, a także podwyższyć liczbę cetanową, czyli wskaźnik określający zdolność do samozapłonu oleju napędowego – wszystko to również ma wpływ na jakość paliwa do silników wysokoprężnych. Czy można w jakiś sposób poradzić sobie z olejem napędowym niskiej jakości? Tak – i wcale nie oznacza to ponoszenia wysokich kosztów.

Najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po wysokiej klasy uszlachetniacz do Diesla, czyli preparat, który z jednej strony zmniejszy skutki złej smarności oleju, a z drugiej oczyści cały system paliwowy z zanieczyszczeń, jednocześnie poprawiając poszczególne parametry paliwa, czyniąc mieszankę lepszą.

Dobrym przykładem takiego uszlachetniacza jest TEC 2000 Diesel System Cleaner – wielofunkcyjny dodatek do silników wysokoprężnych, który za sprawą swoich właściwości:

  • zmniejsza zużycie tłoków,
  • poprawia smarność,
  • zwiększa żywotność pompy paliwowej,
  • przeczyszcza układ z zanieczyszczeń i zapobiega ich ponownemu osadzaniu się,
  • redukuje czarny dym,
  • czyści wtryskiwacze,
  • koryguje atomizację paliwa,
  • redukuje emisję spalin,
  • zwiększa żywotność systemu paliwowego.

Każdemu użytkownikowi pojazdu napędzanego silnikiem wysokoprężnym polecamy wypróbować Diesel System Cleaner – jedna puszka to wydatek rzędu około 70 zł. Jest to jednak niewielki koszt względem tego, ile mogą wynieść ewentualne naprawy poszczególnych elementów układu zasilania.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz
Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…