Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 03-01-2023
Jak usunąć plamy z oleju silnikowego?

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego wycieku spod maski samochodu. Choć sytuacja tak nie jest niczym nowym dla kierowców i nie zawsze oznacza poważną awarię, wciąż pozostaje uciążliwa – ciężko jest bowiem pozbyć się rozlanego oleju silnikowego za pomocą wody, płynu do mycia naczyń i szmatki. Jak więc uporać się z plamami po środku smarnym? Po jaki detergent sięgnąć?

Tłusta plama z oleju silnikowego – oznaka awarii?

Nie ma na świecie kierowcy, który chciałby usłyszeć, że jego pojazd ma wyciek – zwłaszcza gdy mowa o oleju silnikowym mającym ogromny wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Na szczęście tego typu zjawisko możemy bardzo łatwo zauważyć – po ruszeniu widoczne będą tłuste plamy, które same z siebie nie znikną – nawet po obfitych opadach deszczu.

Ważne!

Choć drobne wycieki niekoniecznie oznaczają poważną usterkę, są sygnałem do tego, by przyjrzeć się temu problemowi bliżej. Niewielkie wypływanie środka smarnego może być bowiem początkiem większej awarii, która może doprowadzić nawet do zatarcia silnika (w momencie, gdy w misce olejowej całkowicie braknie formulacji).

Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy należy upatrywać uszkodzenie elementów uszczelniających, w tym uszczelki:

  • korka spustowego,
  • bagnetu,
  • miski olejowej,
  • głowicowej,
  • pokrywy zaworów.

Zobacz też: Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnika

Usunięcie plamy z oleju silnikowego – ważniejsze, niż może się wydawać

Dzisiejszy wpis nie jest poświęcony stricte wyciekom oleju a sposobom na usunięcie powstających tłustych plam na betonie, asfalcie i innych powierzchniach. Zanim jeszcze przejdziemy do tego, jak uporać się z tymi śladami pozostawionymi przez środek smarny, omówmy sobie kwestie prawne zostawienia po sobie plamy w miejscu publicznym.

Ważne!

Warto być świadomym, że zgodnie z Kodeksem Karnym za zanieczyszczenie np. jezdni czy chodnika, można otrzymać nawet 1500 zł mandatu.

Jak zmyć olej silnikowy? To nie takie proste, jak mogłoby się wydawać

Zabrudzenia w postaci olejowej plamy na kostce brukowej czy asfalcie wyglądają mało estetycznie, a na dodatek najczęściej rozlewają się na dość spore fragmenty. Spowodowane jest to konsystencją oleju, który w przypadku kontaktu z porowatą powierzchnią w szybkim tempie rozchodzi na pobliski teren, dlatego też czasem wystarczy zaledwie parę kropel środka smarnego, by zanieczyścić spory kawałek miejsca parkingowego, jezdni czy chodnika.

Rozmiar plamy oleju to jednak nie wszystko – kolejną kłopotliwą kwestią jest samo usuwanie oleistego śladu. W przypadku środka smarnego należy pomyśleć o silnych rozpuszczalnikach lub detergentach, które wykorzystuje się na co dzień do czyszczenia podzespołów eksploatacyjnych pojazdów.

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego z betonu i kostki? Sorbent jako wybór numer jeden

Najlepszym rozwiązaniem, na które możemy się zdecydować, są sorbenty do usuwania plam. Są to preparaty o doskonałych właściwościach absorbujących ciecz, przez co często wykorzystywane są w profesjonalnych warsztatach mechanicznych, w których wycieki oleju są na porządku dziennym. Sorbenty wyróżniają się dużą powierzchnią chłonną i są zdolne do odciągania olejów, a także tłuszczy, paliw, smarów, cieczy i gazów. Osoby, które często mierzą się z usuwaniem plam po oleju, najczęściej sięgają po sorbent sypki, który jest bardzo łatwy w użytku – wystarczy wysypać go na zanieczyszczoną powierzchnię (występuje w formie granulatu) i po chwili zmieść.

Zobacz też: Jak uszczelnić chłodnicę za nieco ponad 60 zł?

Czym usunąć olej silnikowy z betonu i kostki brukowej? Pomyśl o zmywaczu do hamulców

Tłuste plamy znajdujące się na porowatych powierzchniach można zwalczyć również za pomocą zmywacza do hamulców. Głównym zastosowaniem preparatu tego rodzaju jest usunięcie brudu, pyłu, płynu hamulcowego oraz oleju, przez co z powodzeniem można go użyć do pozbycia się oleistej plamy. Jak to zrobić? Wystarczy wylać około połowy środka na powierzchnię i porządnie ją wyszorować za pomocą szczotki. Użycie dobrej jakości zmywacza nie powinno poskutkować odbarwieniem szorowanego podłoża.

Usuwanie plam z oleju samochodowego za pomocą palnika gazowego

Trzecim sposobem na pozbycie się oleistego śladu jest sięgnięcie po palnik gazowy. Choć zapewnia on wysoką skuteczność w usunięciu plam, przyczynia się do odbarwienia kostki brukowej. Co więcej, użycie palnika wymaga wprawy – nieodpowiednia obsługa może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…