Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 01-12-2022
Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach, czyli głównie po mieście – do sklepu czy kościoła bądź na stację lub myjnie. Taka kultura jazdy nie pozostaje jednak obojętna dla pojazdu – do poszkodowanych zaliczyć trzeba przede wszystkim silnik, a także akumulator. W dzisiejszym artykule omawiamy skutki jazdy na krótkich odcinkach i dlaczego nie jest to opłacalne również ze względu ekonomicznego. Zapraszamy do lektury – zespół TEC 2000.

Poruszanie się na krótkich dystansach a silnik Diesla i silnik benzynowy

W świecie motoryzacyjnym przyjęło się ogólne przekonanie, że silniki wysokoprężne najlepiej odnajdują się przy dłuższych trasach, a z kolei jednostki benzynowe lepiej sprawdzają się podczas jazdy w mieście, czyli na niewielkich dystansach. I choć jedno i drugie jest prawdą, warto mieć na uwadze jedno: każda konstrukcja – niezależnie od rodzaju – narażona jest na wystąpienie skutków ubocznych związanych z poruszaniem się na krótkich odcinkach.

Dlaczego jazda samochodem po mieście na krótkich dystansach nie jest dobra dla silnika?

Poruszając się często na krótkich odcinkach, należy zapamiętać jedno: jednostki napędowe wolą dłuższe trasy. Wynika to przede wszystkim z tego, że silniki spalinowe są maszynami, które najlepiej pracują w konkretnym zakresie temperatur – a konkretniej po rozgrzaniu.

Ważne!

Zimny silnik jest narażony na przedwczesne zużycie zarówno w czasie rozruchu, jak i chwilę po nim. Dzieje się to z prostego powodu – olej silnikowy, podobnie zresztą jak jednostka napędowa, wymaga czasu i osiągnięcia konkretnej temperatury, by móc rozejść się po wszystkich zakamarkach układu napędowego.

Dlatego też szybkie wyruszenie na nierozgrzanym silniku – i co gorsza – zgaszenie go po kilku/kilkunastu minutach, sprawi, że niektóre elementy będą pracować “na sucho”, co sprzyja większemu tarciu, a w konsekwencji krótszej żywotności jednostki napędowej.

Zobacz też: Objawy przestawionego rozrządu

Jazda na krótkich trasach i niedogrzanym silniku = wyższe spalanie

Jazda autem po mieście skutkuje ciągłym odpalaniem i gaszeniem jednostki napędowej, w efekcie czego pozostaje ona niedogrzana. Taki stan rzeczy nie dość, że negatywnie wpływa na kondycję silnika, to jeszcze przyczynia się do wzrostu spalania. Nowsze pojazdy wyposażone są w komputery pokładowe, które na bieżąco dostarczają najważniejszych informacji o poszczególnych parametrach, w tym m.in. o średnim lub bieżącym zużyciu paliwa – poruszając się głównie na niewielkich odcinkach i w dodatku z małą prędkością, można zauważyć, że tymczasowe spalanie na 100 l może wynieść nawet 20 litrów lub więcej. Dlatego też każdy, kto jeździ przede wszystkim na krótkich odcinkach i uruchamia silnik co chwilę, musi mieć na uwadze również aspekt ekonomiczny – tym bardziej w czasach, gdy ceny paliw są naprawdę wysokie.

Czym jeszcze grozi jazda w mieście na nierozgrzanym silniku?

To, o czym wyżej wspomnieliśmy, to nie wszystko – w tym miejscu warto dodać również, że jazda ze słabo nagrzanym silnikiem skutkuje również powstawaniem tzw. masła pod korkiem olejowym, czyli białej emulsji będącej efektem mieszania się wilgoci z olejem silnikowym. Taki stan rzeczy sprawia, że układ jest gorzej smarowany, w tym m.in. turbosprężarka. Co więcej, w przypadku silników wysokoprężnych problem może pojawić się również z DPF, czyli filtrem cząstek stałych.

Ważne!

Nierzadko zdarzają się sytuacje, w których niedopalone paliwo przedostaje się do skrzyni korbowej, mieszając się z olejem, obniżając jego parametry, co przyczynia się z kolei do jego szybszego zużycia. Dlatego też każdy, kto preferuje krótkie trasy, powinien pamiętać o regularnym serwisie olejowym, a także rozważyć częstsze płukanie silnika za sprawą chemicznego preparatu.

W tym miejscu możemy polecić płukankę TEC 2000 Engine Flush, czyli środek, który doskonale rozchodzi się po układzie, usuwając zanieczyszczenia z rowków pierścieni tłokowych, popychaczy zaworowych czy też kanałów magistrali olejowej. Świetnie sprawdza się również do usunięcia starego oleju, co jest szczególnie istotne, gdy do środka smarnego dostaje się paliwo. Profilaktyczne zastosowanie płukanki od TEC pozwoli zniwelować negatywne skutki jazdy na krótkich dystansach oraz zachowa silnik w lepszej kondycji na dłuższy czas.

Zobacz też: Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Częsta jazda na krótkim dystansie – cios również dla akumulatora

Na koniec powiedzmy sobie również o tym, jakie są skutki tego typu eksploatacji samochodu dla akumulatora. Warto bowiem wiedzieć, że jest ona bardzo niebezpieczna dla tego urządzenia głównie ze względu na częsty rozruch. Każdorazowe uruchomienie samochodu jest bardzo dużym obciążeniem dla akumulatora. Co więcej, krótkie dystanse powodują również niedoładowanie, co często kończy się jednym – jego uszkodzeniem i w konsekwencji niemożnością odpalenia auta.

Wszystko, o czym napisaliśmy wyżej, jest bardzo istotne pod względem żywotności jednostki napędowej i nie tylko. Dlatego też każdy kierowca, który nie tyle, co lubi poruszać się na krótkich trasach, a wręcz jest do tego zmuszony, powinien pamiętać przede wszystkim o tym, by nie ruszać w trasę od razu po rozruchu silnika. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest poczekanie kilku/kilkunastu minut aż jednostka oraz olej osiągną odpowiednią temperaturę. Do tego dochodzi regularna pielęgnacja o układ z wymianą środka smarnego i płukaniem silnika na czele.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…