
Zużycie paliwa w kombajnie – ile naprawdę spala i jak zmniejszyć koszty eksploatacji?
Koszty paliwa to jeden z największych wydatków w rolnictwie, a ile pali kombajn, zależy od...
Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to właśnie on odpowiada za prawidłowe smarowanie elementów w jednostce napędowej, dzięki czemu jest ona w stanie w wydajny i bezawaryjny sposób pracować każdego dnia w czasie jazdy. Dlatego też bardzo ważne jest zachowanie prawidłowego ciśnienia oleju w samochodzie – a to niestety nie jest takie oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Kierowcy często spotykają się z sytuacją, gdy jest ono za duże lub zbyt niskie. Co jest tego przyczyną? Jakie powinno być ciśnienie oleju w silniku? Jak doprowadzić je do prawidłowego poziomu? Zapraszamy do lektury – zespół TEC 2000.
W prostych słowach można rzec, że olej silnikowy jest dla pojazdu tak samo ważny, jak krew dla człowieka. Dlatego też jeżeli środek smarny posiada zbyt duże lub za małe ciśnienie, silnik w naszym samochodzie jest zagrożony. Dlaczego? Zarówno pierwszy, jak i drugi przypadek niesie ze sobą pewne konsekwencje dla jednostki napędowej. W przypadku wysokiego poziomu oleju (przyczyna nadmiernego ciśnienia) może dojść do rozszczelnienia silnika lub uszkodzenia rozrządu. Nie jest to jednak najgorszy scenariusz – o wiele poważniejszą sytuacją jest zbyt niskie ciśnienie oleju silnikowego. Najczęściej oznacza ono ubytki oleju – a to prosta droga do zatarcia silnika.
Zbyt duże ciśnienie oleju w silniku występuje z reguły w starszych samochodach (kilkunastoletnich) – w nowszych pojazdach jest to rzadkość, choć całkowicie nie można wykluczyć takiego zjawiska. Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy są zapchane kanały olejowe, w których gromadzą się różnego rodzaju zanieczyszczenia, blokując tym samym przepływ oleju, co prowadzi z kolei do wzrostu ciśnienia środka smarnego. Oprócz nich wśród podejrzanych należy rozpatrywać także:
Zobacz też: Jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego?
video
Jak zostało wspomniane wyżej – najczęstszą przyczyną małego ciśnienia oleju w silniku jest jego niewłaściwy poziom. Dlatego pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy zrobić, jest sprawdzenie stanu oleju na bagnecie – jeżeli rozpoznamy ubytek, dolewamy mieszanki i obserwujemy, czy dalej dochodzi to problemu z niskim ciśnieniem. Jeżeli jednak to nie pomogło, przyczyn trzeba szukać gdzie indziej, a mianowicie w:
Przejdźmy do kolejnej kwestii, czyli do tego, jakie powinno być ciśnienie oleju. Warto wiedzieć, że jego prawidłowy poziom jest zmienny i zależy od obrotów, a także obciążenia silnika. Ogólnie przyjęło się, że optymalnie jest to zakres od 1,4 bara do 4 barów. Jeśli chodzi o ciśnienie oleju na biegu jałowym, to powinno ono wynieść 0,8 bara. Warto wspomnieć, że parametry te różnią się również od rodzaju silnika.
Zobacz też: Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?
To zależy tak naprawdę od rodzaju usterki, dlatego też pierwszym krokiem jest zdiagnozowanie problemu.
Źródłem wyjścia powinna być zawsze kontrolka sugerująca problemy z ciśnieniem, a te – mogą okazać się dość błahe bądź bardzo poważne. W każdym razie nigdy nie należy zwlekać z nieprawidłowościami olejowymi – w przeciwnym razie może dojść do naprawdę kosztownych awarii, których można byłoby sobie oszczędzić.
Czy można zapobiegać ewentualnym problemom z ciśnieniem oleju w silniku? Oczywiście – podstawą jest prawidłowa pielęgnacja układu napędowego. Choć poważnych usterek nie da się zlikwidować bez regeneracji bądź wymiany uszkodzonych części, tak za sprawą odpowiednich preparatów można uchronić się przed potencjalnymi nieprawidłowościami z ciśnieniem środka smarnego, a tym samym – późniejszymi awariami. Dobrym tego przykładem jest dodatek do oleju TEC 2000 Oil Booster, z którego skorzystać mogą zarówno kierowcy w warunkach domowych, jak i profesjonaliści pracujący w serwisach samochodowych. Jest to prosty w użyciu preparat, który pomaga zmniejszyć zużycie oleju, a także utrzymać prawidłowe ciśnienie środka smarnego, co z kolei pozwala ochronić jednostki napędowe przed przedwczesną degradacją. Oil Booster od TEC 2000 posiada właściwości spowalniające wydostawanie się szkodliwych kwasów z zużytych olejów, dzięki czemu regularne stosowanie tego środka chroni silnik przed zakwaszeniem kwasem olejowym. Jest to środek, po który warto sięgać w momencie, gdy zauważymy wysokie zużycie oleju i poruszamy się głównie po mieście, co sprzyja szybszemu zużyciu środka smarnego. Regularne sięganie po TEC 2000 Oil Booster pozwoli zachować silnik w czystości, a także zapobiegnie utlenianiu i twardnieniu oleju, czego efektem jest mniejsze zużycie formulacji. Sama aplikacja środka jest bardzo prosta – preparat dolewany jest do silnika (przy wyłączonym zapłonie) – dokładnie tak samo, jak w przypadku oleju silnikowego. Kolejnym krokiem jest uruchomienie jednostki i pozostawienie jej na wolnych obrotach na około 5 minut.
Czy można zapobiegać ewentualnym problemom z ciśnieniem oleju w silniku? Oczywiście – podstawą jest prawidłowa pielęgnacja układu napędowego. Choć poważnych usterek nie da się zlikwidować bez regeneracji bądź wymiany uszkodzonych części, tak za sprawą odpowiednich preparatów można uchronić się przed potencjalnymi nieprawidłowościami z ciśnieniem środka smarnego, a tym samym – późniejszymi awariami. Dobrym tego przykładem jest dodatek do oleju TEC 2000 Oil Booster, z którego skorzystać mogą zarówno kierowcy w warunkach domowych, jak i profesjonaliści pracujący w serwisach samochodowych. Jest to prosty w użyciu preparat, który pomaga zmniejszyć zużycie oleju, a także utrzymać prawidłowe ciśnienie środka smarnego, co z kolei pozwala ochronić jednostki napędowe przed przedwczesną degradacją. Oil Booster od TEC 2000 posiada właściwości spowalniające wydostawanie się szkodliwych kwasów z zużytych olejów, dzięki czemu regularne stosowanie tego środka chroni silnik przed zakwaszeniem kwasem olejowym. Jest to środek, po który warto sięgać w momencie, gdy zauważymy wysokie zużycie oleju i poruszamy się głównie po mieście, co sprzyja szybszemu zużyciu środka smarnego. Regularne sięganie po TEC 2000 Oil Booster pozwoli zachować silnik w czystości, a także zapobiegnie utlenianiu i twardnieniu oleju, czego efektem jest mniejsze zużycie formulacji. Sama aplikacja środka jest bardzo prosta – preparat dolewany jest do silnika (przy wyłączonym zapłonie) – dokładnie tak samo, jak w przypadku oleju silnikowego. Kolejnym krokiem jest uruchomienie jednostki i pozostawienie jej na wolnych obrotach na około 5 minut.
Wszystko o za dużym lub zbyt małym ciśnieniu oleju w silniku
Może wskazywać na niski poziom oleju, zużycie pompy oleju lub zużycie silnika.
Zazwyczaj jest wynikiem zablokowanego zaworu przelewowego, nadmiaru oleju lub problemów z filtrem.
Świecąca kontrolka oleju, głośniejsza praca silnika i ryzyko przegrzania.
Może prowadzić do uszkodzenia uszczelek i wycieków oleju.
Sprawdzić poziom oleju, wymienić filtr lub skontrolować pompę olejową.
Nie, może to doprowadzić do zatarcia silnika.
Najlepiej użyć manometru w miejscu montażu czujnika ciśnienia.
Regularnie wymieniać olej, stosować odpowiednią lepkość i kontrolować filtr.
Tak, może prowadzić do wzrostu ciśnienia i uszkodzeń uszczelnień.
Najlepiej przy każdej wymianie oleju lub przy podejrzeniu problemów.