Pytanie pod tytułem "co ile wymiana rozrządu?" jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć się naprawdę przykrymi konsekwencjami, z którymi nie chciałby spotkać się żaden kierowca. W dzisiejszym artykule podpowiemy, czym należy kierować się w kwestii zmiany układu rozrządu tak, aby oszczędzić sobie ewentualnych problemów z silnikiem.
Rozrząd – układ o kluczowym znaczeniu dla silnika
Układ rozrządu ma kluczowe znaczenie dla dostarczania powietrza do cylindra silnika oraz wydalania spalin z jednostki. Patrząc z bardziej technicznego punktu widzenia, przekazuje on moment obrotowy z wału korbowego na wałki rozrządu, co pozwala krzywkom na otwieranie i zamykanie zaworów w odpowiednich momentach. Dlatego też, aby układ napędowy działał sprawnie, konieczne jest dbanie o stan rozrządu. Jest to element, który podobnie jak wiele innych części, z upływem czasu ulega zużyciu, dlatego niezbędna jest jego regularna wymiana.
Kiedy należy wymienić pasek rozrządu? Czy układ daje oznaki zużycia?
Niektórzy kierowcy podchodzą do kwestii serwisowych w następujący sposób**: w momencie, gdy coś zaczyna stukać, trzeć lub po prostu – wydawać dźwięki**, których wcześniej nie było słychać, udają się do warsztatu w celu diagnozy i ewentualnej naprawy pojazdu. A jak to jest w przypadku wymiany paska rozrządu? Czy dobrym wyjściem jest czekanie, aż rozrząd "sam się odezwie"?
W jednym z naszych poprzednich wpisów opisaliśmy, jakie są objawy rozrządu do wymiany, do których zaliczyć możemy m.in. tarcie o obudowę czy klekoty spod maski. Na tego typu sygnały nie ma co czekać (a tym bardziej ich bagatelizować), tylko po prostu dbać o systematyczność w wymianie rozrządu, choć nie jest to część, którą należy serwisować co chwilę, o czym porozmawiamy w kolejnych akapitach.
Zobacz też: Objawy przestawionego rozrządu
Co ile wymiana rozrządu? Zalecenia producentów a praktyka
Odpowiedź na pytanie dotyczące wymiany rozrządu nie jest prosta. Moment wymiany jest uzależniony od wielu aspektów, takich jak: typ rozrządu (pasek czy łańcuch), marka i model pojazdu, wiek paska rozrządu oraz przebieg auta. W przypadku samochodów używanych trudno jest dokładnie określić, ile kilometrów przejechały na obecnym rozrządzie, chyba że po zakupie został on od razu wymieniony na nowy. Choć producenci samochodów dostarczają swoje zalecenia dotyczące wymiany, warto podchodzić do nich z pewnym dystansem, traktując je jako wskazówki, a nie ścisłe wytyczne. Często sugerują oni, że rozrząd może służyć nawet do 150-200 tysięcy kilometrów. Jednakże z doświadczenia wielu mechaników wynika, że warto jest w**ymieniać go wcześniej, nawet o 20-50 tysięcy kilometrów przed zalecanym terminem.**Nie możemy też zapomnieć o ważnym aspekcie, jakim jest wiek paska rozrządu. Nawet jeśli samochód nie osiągnął zalecanego przebiegu, ale pasek ma już 3, 4 czy 5 lat, warto rozważyć jego wymianę. Materiał, z którego jest wykonany, czyli kauczuk, z wiekiem traci swoje właściwości, nawet jeśli nie jest intensywnie eksploatowany. W tym kontekście mówi się, że pasek "starzeje się" lub "parcieje".
Co ile wymieniać rozrząd na pasku?
Jak wyżej – mówiąc o pasku rozrządu, wymiana na nowy pasek powinna odbyć się co około 60 tysięcy kilometrów lub po 3-5 latach od montażu części.
Co ile wymieniać łańcuch rozrządu?
Łańcuch rozrządu jest trwalszy od paska, stąd też wytrzymuje on dłuższe interwały – często można spotkać się z określeniem, że łańcuszki są niewymienialne i można na nich przejechać cały okres eksploatacji auta. W praktyce najczęściej możliwe jest przejechanie 200-300 tysięcy kilometrów (i więcej), choć wszystko uzależnione jest od zaleceń producenta oraz modelu pojazdu, a także samego łańcucha: jednorzędowy łańcuch rolkowy jest mniej wytrzymały i może zużyć się już po 100 tysiącach kilometrów. Znacznie wytrzymalszym wariantem jest dwurzędowy wariant, a najtrwalszą (i najdroższą) opcją jest model zębaty.
Zobacz też: Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?
Wymiana rozrządu to nie tylko łańcuch i pasek
Niezależnie od tego, czy jest to rozrząd na łańcuchu, czy pasku – sam serwis układu nie ogranicza się do wymiany tychże części.
- Mówiąc o łańcuszku, wymianie podlegają również elementy ślizgu łańcucha.
- W przypadku paska należy pomyśleć o wymianie napinacza, rolek prowadzących, a także pompy wody.
Co ważne: również inne elementy rozrządu mogą nadawać się do wymiany, dlatego też przed wykonaniem remontu należy dokładnie ocenić, które elementy wymagają wymiany.