Jak prawidłowo tankować samochód?
Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu. Zalecenia producenta…
Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć się naprawdę przykrymi konsekwencjami, z którymi nie chciałby spotkać się żaden kierowca. W dzisiejszym artykule podpowiemy, czym należy kierować się w kwestii zmiany układu rozrządu tak, aby oszczędzić sobie ewentualnych problemów z silnikiem.
Układ rozrządu odpowiedzialny jest za przekazanie powietrza cylindrowi silnika oraz usunięcie spalin z jednostki napędowej. Zagłębiając się w bardziej techniczny aspekt: przenosi on moment obrotowy wału korbowego na wałki (bądź wałek), dzięki czemu krzywki w odpowiednim czasie otwierają oraz zamykają zawory ssące. Sprawny rozrząd umożliwia więc swobodną pracę układu napędowego, dlatego też bardzo ważne jest, by pamiętać o jego wymianie – jest to bowiem część eksploatacyjna jak każda inna – z czasem po prostu się zużywa.
Ważne!
W przypadku układu rozrządu serwis jest o tyle istotny, że nawet najmniejsze nieprawidłowości, mogą być opłakane w skutkach, czego najlepszym przykładem jest przeskoczenie paska lub łańcucha o jeden ząbek – prowadzi to do spotkania tłoków z zaworami i tym samym – nieodwracalnych uszkodzeń. W takim przypadku dalsza jazda jest po prostu niemożliwa.
Niektórzy kierowcy podchodzą do kwestii serwisowych w następujący sposób: w momencie, gdy coś zaczyna stukać, trzeć lub po prostu – wydawać dźwięki, których wcześniej nie było słychać, udają się do warsztatu w celu diagnozy i ewentualnej naprawy pojazdu. A jak to jest w przypadku wymiany paska rozrządu? Czy dobrym wyjściem jest czekanie, aż rozrząd “sam się odezwie”?
Ważne!
Takie rozwiązanie nie jest polecane – w przypadku tego urządzenia wystarczy moment, by doszło do zerwania bądź przestawienia i doprowadzenia silnika do opłakanego stanu.
W jednym z naszych poprzednich wpisów opisaliśmy, jakie są objawy rozrządu do wymiany, do których zaliczyć możemy m.in. tarcie o obudowę czy klekoty spod maski. Na tego typu sygnały nie ma co czekać (a tym bardziej ich bagatelizować), tylko po prostu dbać o systematyczność w wymianie rozrządu, choć nie jest to część, którą należy serwisować co chwilę, o czym porozmawiamy w kolejnych akapitach.
Zobacz też: Objawy przestawionego rozrządu
Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na postawione pytanie. To kiedy należy wymienić rozrząd, zależy bowiem od kilku czynników, w tym: od rodzaju (pasek, łańcuch), modelu samochodu, wieku układu (mowa o pasku), a także od przebiegu, jaki samochód pokonał na jednym rozrządzie, co utrudnione jest do określenia w przypadku auta używanego (chyba że od razu po zakupie rozrząd został zastąpiony przez nową część).
Z pomocą – przynajmniej w teorii – przychodzą zalecenia poszczególnych producentów. Wytyczne te jednak należy brać z lekkim przymrużeniem oka (choć oczywiście nic nie szkodzi, by się nimi wspomóc). Zakładają oni bowiem często duże interwały na jednej części, mówiąc, że rozrząd w samochodzie jest w stanie wytrzymać 150-200 tysięcy kilometrów. Dobrą praktyką jest jednak “wyprzedzenie” wyliczeń i udanie się na serwis nieco wcześniej – około 20-50 tysięcy kilometrów.
W tym miejscu wróćmy jeszcze na chwilę do wieku paska rozrządu. Nie każdy kierowca bowiem przejeżdża wspomniane 200 tysięcy, tak więc, jeżeli układ ma od więcej niż 3, 4, lub 5 lat, należy pomyśleć o jego wymianie. Sam pasek jest bowiem wykonany z kauczuku, który z czasem osłabia się (nawet jeżeli nie jest używany) – w takim przypadku można spotkać się z określeniem, że kauczukowy pasek rozrządu “parcieje”.
Jak wyżej – mówiąc o pasku rozrządu, wymiana na nowy pasek powinna odbyć się co około 60 tysięcy kilometrów lub po 3-5 latach od montażu części.
Łańcuch rozrządu jest trwalszy od paska, stąd też wytrzymuje on dłuższe interwały – często można spotkać się z określeniem, że łańcuszki są niewymienialne i można na nich przejechać cały okres eksploatacji auta. W praktyce najczęściej możliwe jest przejechanie 200-300 tysięcy kilometrów (i więcej), choć wszystko uzależnione jest od zaleceń producenta oraz modelu pojazdu, a także samego łańcucha: jednorzędowy łańcuch rolkowy jest mniej wytrzymały i może zużyć się już po 100 tysiącach kilometrów. Znacznie wytrzymalszym wariantem jest dwurzędowy wariant, a najtrwalszą (i najdroższą) opcją jest model zębaty.
Zobacz też: Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?
Niezależnie od tego, czy jest to rozrząd na łańcuchu, czy pasku – sam serwis układu nie ogranicza się do wymiany tychże części.
Co ważne: również inne elementy rozrządu mogą nadawać się do wymiany, dlatego też przed wykonaniem remontu należy dokładnie ocenić, które elementy wymagają wymiany.