Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 03-01-2023
Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć się naprawdę przykrymi konsekwencjami, z którymi nie chciałby spotkać się żaden kierowca. W dzisiejszym artykule podpowiemy, czym należy kierować się w kwestii zmiany układu rozrządu tak, aby oszczędzić sobie ewentualnych problemów z silnikiem.

Rozrząd – układ o kluczowym znaczeniu dla silnika

Układ rozrządu odpowiedzialny jest za przekazanie powietrza cylindrowi silnika oraz usunięcie spalin z jednostki napędowej. Zagłębiając się w bardziej techniczny aspekt: przenosi on moment obrotowy wału korbowego na wałki (bądź wałek), dzięki czemu krzywki w odpowiednim czasie otwierają oraz zamykają zawory ssące. Sprawny rozrząd umożliwia więc swobodną pracę układu napędowego, dlatego też bardzo ważne jest, by pamiętać o jego wymianie – jest to bowiem część eksploatacyjna jak każda inna – z czasem po prostu się zużywa.

Ważne!

W przypadku układu rozrządu serwis jest o tyle istotny, że nawet najmniejsze nieprawidłowości, mogą być opłakane w skutkach, czego najlepszym przykładem jest przeskoczenie paska lub łańcucha o jeden ząbek – prowadzi to do spotkania tłoków z zaworami i tym samym – nieodwracalnych uszkodzeń. W takim przypadku dalsza jazda jest po prostu niemożliwa.

Kiedy należy wymienić pasek rozrządu? Czy układ daje oznaki zużycia?

Niektórzy kierowcy podchodzą do kwestii serwisowych w następujący sposób: w momencie, gdy coś zaczyna stukać, trzeć lub po prostu – wydawać dźwięki, których wcześniej nie było słychać, udają się do warsztatu w celu diagnozy i ewentualnej naprawy pojazdu. A jak to jest w przypadku wymiany paska rozrządu? Czy dobrym wyjściem jest czekanie, aż rozrząd “sam się odezwie”?

Ważne!

Takie rozwiązanie nie jest polecane – w przypadku tego urządzenia wystarczy moment, by doszło do zerwania bądź przestawienia i doprowadzenia silnika do opłakanego stanu.

W jednym z naszych poprzednich wpisów opisaliśmy, jakie są objawy rozrządu do wymiany, do których zaliczyć możemy m.in. tarcie o obudowę czy klekoty spod maski. Na tego typu sygnały nie ma co czekać (a tym bardziej ich bagatelizować), tylko po prostu dbać o systematyczność w wymianie rozrządu, choć nie jest to część, którą należy serwisować co chwilę, o czym porozmawiamy w kolejnych akapitach.

Zobacz też: Objawy przestawionego rozrządu

Co ile wymiana rozrządu? Zalecenia producentów a praktyka

Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na postawione pytanie. To kiedy należy wymienić rozrząd, zależy bowiem od kilku czynników, w tym: od rodzaju (pasek, łańcuch), modelu samochodu, wieku układu (mowa o pasku), a także od przebiegu, jaki samochód pokonał na jednym rozrządzie, co utrudnione jest do określenia w przypadku auta używanego (chyba że od razu po zakupie rozrząd został zastąpiony przez nową część).

Z pomocą – przynajmniej w teorii – przychodzą zalecenia poszczególnych producentów. Wytyczne te jednak należy brać z lekkim przymrużeniem oka (choć oczywiście nic nie szkodzi, by się nimi wspomóc). Zakładają oni bowiem często duże interwały na jednej części, mówiąc, że rozrząd w samochodzie jest w stanie wytrzymać 150-200 tysięcy kilometrów. Dobrą praktyką jest jednak “wyprzedzenie” wyliczeń i udanie się na serwis nieco wcześniej – około 20-50 tysięcy kilometrów.

W tym miejscu wróćmy jeszcze na chwilę do wieku paska rozrządu. Nie każdy kierowca bowiem przejeżdża wspomniane 200 tysięcy, tak więc, jeżeli układ ma od więcej niż 3, 4, lub 5 lat, należy pomyśleć o jego wymianie. Sam pasek jest bowiem wykonany z kauczuku, który z czasem osłabia się (nawet jeżeli nie jest używany) – w takim przypadku można spotkać się z określeniem, że kauczukowy pasek rozrządu “parcieje”.

Co ile wymieniać rozrząd na pasku?

Jak wyżej – mówiąc o pasku rozrządu, wymiana na nowy pasek powinna odbyć się co około 60 tysięcy kilometrów lub po 3-5 latach od montażu części.

Co ile wymieniać łańcuch rozrządu?

Łańcuch rozrządu jest trwalszy od paska, stąd też wytrzymuje on dłuższe interwały – często można spotkać się z określeniem, że łańcuszki są niewymienialne i można na nich przejechać cały okres eksploatacji auta. W praktyce najczęściej możliwe jest przejechanie 200-300 tysięcy kilometrów (i więcej), choć wszystko uzależnione jest od zaleceń producenta oraz modelu pojazdu, a także samego łańcucha: jednorzędowy łańcuch rolkowy jest mniej wytrzymały i może zużyć się już po 100 tysiącach kilometrów. Znacznie wytrzymalszym wariantem jest dwurzędowy wariant, a najtrwalszą (i najdroższą) opcją jest model zębaty.

Zobacz też: Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Wymiana rozrządu to nie tylko łańcuch i pasek

Niezależnie od tego, czy jest to rozrząd na łańcuchu, czy pasku – sam serwis układu nie ogranicza się do wymiany tychże części.

  • Mówiąc o łańcuszku, wymianie podlegają również elementy ślizgu łańcucha.
  • W przypadku paska należy pomyśleć o wymianie napinacza, rolek prowadzących, a także pompy wody.

Co ważne: również inne elementy rozrządu mogą nadawać się do wymiany, dlatego też przed wykonaniem remontu należy dokładnie ocenić, które elementy wymagają wymiany.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…