Silniki spalinowe potrzebują wielu sprawnych podzespołów, które zapewnią im optymalne warunki pracy oraz osiągi. Dobrym tego przykładem są wtryskiwacze dozujące odpowiednią ilość paliwa do cylindrów, co z kolei pozwala jednostce prawidłowo funkcjonować. I w tym miejscu może pojawić się pytanie – czy jazda z uszkodzonym wtryskiem w ogóle jest możliwa? Jeśli tak, to przez ile kilometrów możemy w taki sposób podróżować? Na te pytania odpowiadam w dzisiejszym wpisie. Zapraszam do lektury.
Sprawne wtryskiwacze = sprawny i wydajny silnik
Rola wtrysków – czy to w Dieslach, czy benzyniakach – jest niepodważalna. Bez nich nie moglibyśmy ruszyć z miejsca, a tym bardziej swobodnie się poruszać. To układ wtryskowy sprawia, że do silnika w odpowiednich proporcjach trafia paliwo. Można więc powiedzieć, że są one kluczowymi elementami w kwestii prawidłowej i wydajnej pracy jednostki napędowej. Dlatego też w momencie, gdy ulegają one uszkodzeniu (bądź degradacji w wyniku nagromadzonych zanieczyszczeń, o czym jeszcze opowiem w dalszej części), cierpi na tym silnik. Niesprawne wtryskiwacze mogą poskutkować bowiem gorszymi osiągami silnika, większym zużyciem paliwa, a także zwiększoną emisją spalin.
Nierówna praca silnika i nie tylko, czyli kiedy możemy powiedzieć o uszkodzeniu wtrysków?
Zanim przejdę do sedna artykułu i odpowiem na postawione pytanie, czyli czy można jeździć z uszkodzonym wtryskiem, zatrzymam się na chwilę na samym temacie awarii wtryskiwaczy oraz tym, czym mogą się objawiać. Jakie więc są objawy uszkodzonych wtryskiwaczy?
- Problemy z uruchomieniem jednostki napędowej (rozruch na zimno i po nagrzaniu).
- Nierówna praca silnika.
- Gasnący silnik podczas jazdy na biegu jałowym.
- Stukanie wtrysków.
- Dymienie na czarno bądź biało.
- Wyczuwalny zapach paliwa z oleju silnikowego.
Czy można jeździć z uszkodzonym wtryskiem? A jeśli tak to ile?
Odpowiedź na powyższe pytanie jest bardzo prosta – jak najkrócej! Uszkodzony wtryskiwacz może powodować kolejne problemy, pomijając zwiększone spalanie może wywołać problemy z DPF. To jednak nie wszystko – w niektórych sytuacjach może doprowadzić do rozrzedzenia oleju silnikowego, który straci swoje właściwości smarne. A to niestety prosta droga do szybkiego zużycia się elementów trących silnika i tym samym – zatarcia jednostki napędowej. To ile konkretnie można przejechać na uszkodzonym wtrysku, zależy od występujących objawów. Nie podam tutaj konkretnej liczby kilometrów – jedno jest jednak niezmienne. Jeździć można dopóty, dopóki nie dojdzie do uszkodzenia tłoków, turbosprężarki lub całego silnika – tego jednak nie chce żaden kierowca.
Jak przedłużyć żywotność wtryskiwaczy?
Wtryskiwacze z czasem ulegają degradacji w wyniku stałej eksploatacji, a także warunków, w jakich przychodzi im pracować. Choć ich zużycia nie da się całkowicie zatrzymać, istnieją sposoby do tego, aby wydłużyć ich żywotność i tym samym – odwlec w czasie regenerację bądź wymianę na nowe. Co można zrobić?
- Podstawą jest regularne czyszczenie wtryskiwaczy (raz do roku lub co 20-30 tysięcy kilometrów). Pamiętaj, że to właśnie zanieczyszczenia są najczęstszym powodem nieprawidłowości w działaniu wtrysków, a także usterek układu wtryskowego. Świadoma pielęgnacja pozwoli utrzymać je w odpowiedniej kondycji na dłuższy czas, zminimalizuje ryzyko wystąpienia awarii, a także pozytywnie odbije się na pracy jednostki napędowej. Do czyszczenia wtrysków zaleca się sięgać po sprawdzone, wysokiej jakości preparaty, które w swoim składzie prócz substancji czyszczących posiadają również składniki o właściwościach smarnych, które wydłużają żywotność układu. Przykładem takiego produktu jest TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, który zastosować można zarówno w warsztacie, jak i przydomowym garażu. Jest to środek, który często stanowi ostatnią deskę ratunku przed demontażem i regeneracją wtryskiwaczy.
- Czyszczenie wtrysków to nie wszystko – chcąc przedłużyć ich żywotność, warto również regularnie dbać o czystość układu paliwowego za pomocą uszlachetniaczy jak TEC 2000 Diesel System Cleaner. Jest to środek, który związuje wodę, a także zmniejsza skutki złej smarności niskiej klasy paliw. Regularnie stosowany przyczyni się do zwiększenia żywotności pompy paliwowej, a także samych wtrysków, chroniąc je przed osadami z paliwa.
- Kolejnym aspektem jest tankowanie wysokiej jakości paliw. Niezależnie od tego, czy jest to benzyna, czy olej napędowy – należy być świadomym, że niższej klasy paliwa mogą być zanieczyszczone, co prowadzi do szybszego zabrudzenia wtrysków, co z kolei odbija się negatywnie na ich wydajności.
- Chcąc uchronić się przed awarią systemu wtrysku, należy również zadbać o regularną wymianę filtra paliwa. Regularną, czyli raz do roku bądź co 10-15 tysięcy kilometrów.
Poczytaj więcej o wtryskiwaczach na naszym blogu i nie tylko. Odwiedzając regularnie sekcję porad, możesz liczyć na dawkę eksperckiej wiedzy, dzięki której dbanie o pojazd stanie się prostsze.