Czy i jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?

Czy i jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?
Utworzono
Zaktualizowano
AutorŁukasz Młodkowski
Wtryskiwacze

Silniki spalinowe potrzebują wielu sprawnych podzespołów, które zapewnią im optymalne warunki pracy oraz osiągi. Dobrym tego przykładem są wtryskiwacze dozujące odpowiednią ilość paliwa do cylindrów, co z kolei pozwala jednostce prawidłowo funkcjonować. I w tym miejscu może pojawić się pytanie – czy jazda z uszkodzonym wtryskiem w ogóle jest możliwa? Jeśli tak, to przez ile kilometrów możemy w taki sposób podróżować? Na te pytania odpowiadam w dzisiejszym wpisie. Zapraszam do lektury.

Sprawne wtryskiwacze = sprawny i wydajny silnik

Rola wtrysków – czy to w Dieslach, czy benzyniakach – jest niepodważalna. Bez nich nie moglibyśmy ruszyć z miejsca, a tym bardziej swobodnie się poruszać. To układ wtryskowy sprawia, że do silnika w odpowiednich proporcjach trafia paliwo. Można więc powiedzieć, że są one kluczowymi elementami w kwestii prawidłowej i wydajnej pracy jednostki napędowej. Dlatego też w momencie, gdy ulegają one uszkodzeniu (bądź degradacji w wyniku nagromadzonych zanieczyszczeń, o czym jeszcze opowiem w dalszej części), cierpi na tym silnik. Niesprawne wtryskiwacze mogą poskutkować bowiem gorszymi osiągami silnika, większym zużyciem paliwa, a także zwiększoną emisją spalin.

Nierówna praca silnika i nie tylko, czyli kiedy możemy powiedzieć o uszkodzeniu wtrysków?

Zanim przejdę do sedna artykułu i odpowiem na postawione pytanie, czyli czy można jeździć z uszkodzonym wtryskiem, zatrzymam się na chwilę na samym temacie awarii wtryskiwaczy oraz tym, czym mogą się objawiać. Jakie więc są objawy uszkodzonych wtryskiwaczy?

  • Problemy z uruchomieniem jednostki napędowej (rozruch na zimno i po nagrzaniu).
  • Nierówna praca silnika.
  • Gasnący silnik podczas jazdy na biegu jałowym.
  • Stukanie wtrysków.
  • Dymienie na czarno bądź biało.
  • Wyczuwalny zapach paliwa z oleju silnikowego.

Poznanie objawów pomoże określić, czy mamy do czynienia z usterką wymagającą natychmiastowej reakcji, czy np. chwilowym spadkiem wydajności pracy wtrysków związanym z zaleganiem zanieczyszczeń, choć warto wiedzieć, że niektóre objawy mogą sygnalizować również niedrożność bądź zatkanie wtrysków.

Czy można jeździć z uszkodzonym wtryskiem? A jeśli tak to ile?

Odpowiedź na powyższe pytanie jest bardzo prosta – jak najkrócej! Uszkodzony wtryskiwacz może powodować kolejne problemy, pomijając zwiększone spalanie może wywołać problemy z DPF. To jednak nie wszystko – w niektórych sytuacjach może doprowadzić do rozrzedzenia oleju silnikowego, który straci swoje właściwości smarne. A to niestety prosta droga do szybkiego zużycia się elementów trących silnika i tym samym – zatarcia jednostki napędowej. To ile konkretnie można przejechać na uszkodzonym wtrysku, zależy od występujących objawów. Nie podam tutaj konkretnej liczby kilometrów – jedno jest jednak niezmienne. Jeździć można dopóty, dopóki nie dojdzie do uszkodzenia tłoków, turbosprężarki lub całego silnika – tego jednak nie chce żaden kierowca.

Jak przedłużyć żywotność wtryskiwaczy?

Wtryskiwacze z czasem ulegają degradacji w wyniku stałej eksploatacji, a także warunków, w jakich przychodzi im pracować. Choć ich zużycia nie da się całkowicie zatrzymać, istnieją sposoby do tego, aby wydłużyć ich żywotność i tym samym – odwlec w czasie regenerację bądź wymianę na nowe. Co można zrobić?

  • Podstawą jest regularne czyszczenie wtryskiwaczy (raz do roku lub co 20-30 tysięcy kilometrów). Pamiętaj, że to właśnie zanieczyszczenia są najczęstszym powodem nieprawidłowości w działaniu wtrysków, a także usterek układu wtryskowego. Świadoma pielęgnacja pozwoli utrzymać je w odpowiedniej kondycji na dłuższy czas, zminimalizuje ryzyko wystąpienia awarii, a także pozytywnie odbije się na pracy jednostki napędowej. Do czyszczenia wtrysków zaleca się sięgać po sprawdzone, wysokiej jakości preparaty, które w swoim składzie prócz substancji czyszczących posiadają również składniki o właściwościach smarnych, które wydłużają żywotność układu. Przykładem takiego produktu jest TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, który zastosować można zarówno w warsztacie, jak i przydomowym garażu. Jest to środek, który często stanowi ostatnią deskę ratunku przed demontażem i regeneracją wtryskiwaczy.
  • Czyszczenie wtrysków to nie wszystko – chcąc przedłużyć ich żywotność, warto również regularnie dbać o czystość układu paliwowego za pomocą uszlachetniaczy jak TEC 2000 Diesel System Cleaner. Jest to środek, który związuje wodę, a także zmniejsza skutki złej smarności niskiej klasy paliw. Regularnie stosowany przyczyni się do zwiększenia żywotności pompy paliwowej, a także samych wtrysków, chroniąc je przed osadami z paliwa.
  • Kolejnym aspektem jest tankowanie wysokiej jakości paliw. Niezależnie od tego, czy jest to benzyna, czy olej napędowy – należy być świadomym, że niższej klasy paliwa mogą być zanieczyszczone, co prowadzi do szybszego zabrudzenia wtrysków, co z kolei odbija się negatywnie na ich wydajności.
  • Chcąc uchronić się przed awarią systemu wtrysku, należy również zadbać o regularną wymianę filtra paliwa. Regularną, czyli raz do roku bądź co 10-15 tysięcy kilometrów.
  • Poczytaj więcej o wtryskiwaczach na naszym blogu i nie tylko. Odwiedzając regularnie sekcję porad, możesz liczyć na dawkę eksperckiej wiedzy, dzięki której dbanie o pojazd stanie się prostsze.

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Mechanik z ośmioletnim doświadczeniem, pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. W swojej kolekcji posiada Fiata 125p oraz FS Lublin – klasyki polskiej motoryzacji, które nie tylko przywołują wspomnienia minionych lat, ale również stanowią prawdziwe wyzwanie techniczne. Na co dzień jeździ Toyotą Paseo z 1996 roku, którą ceni za niezawodność i prostotę konstrukcji. Jego wiedza oraz pasja do naprawy i przywracania starych samochodów do życia sprawiają, że wciąż poszukuje nowych wyzwań w tym obszarze.

    Dlaczego TEC 2000?

    Na czasie

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami