Czy i jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?

Autor: Łukasz Młodkowski | Data publikacji: 23-05-2023
Czy i jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?

Silniki spalinowe potrzebują wielu sprawnych podzespołów, które zapewnią im optymalne warunki pracy oraz osiągi. Dobrym tego przykładem są wtryskiwacze dozujące odpowiednią ilość paliwa do cylindrów, co z kolei pozwala jednostce prawidłowo funkcjonować. I w tym miejscu może pojawić się pytanie – czy jazda z uszkodzonym wtryskiem w ogóle jest możliwa? Jeśli tak, to przez ile kilometrów możemy w taki sposób podróżować? Na te pytania odpowiadam w dzisiejszym wpisie. Zapraszam do lektury.

Sprawne wtryskiwacze = sprawny i wydajny silnik

Rola wtrysków – czy to w Dieslach, czy benzyniakach – jest niepodważalna. Bez nich nie moglibyśmy ruszyć z miejsca, a tym bardziej swobodnie się poruszać. To układ wtryskowy sprawia, że do silnika w odpowiednich proporcjach trafia paliwo. Można więc powiedzieć, że są one kluczowymi elementami w kwestii prawidłowej i wydajnej pracy jednostki napędowej. Dlatego też w momencie, gdy ulegają one uszkodzeniu (bądź degradacji w wyniku nagromadzonych zanieczyszczeń, o czym jeszcze opowiem w dalszej części), cierpi na tym silnik. Niesprawne wtryskiwacze mogą poskutkować bowiem gorszymi osiągami silnika, większym zużyciem paliwa, a także zwiększoną emisją spalin.

Nierówna praca silnika i nie tylko, czyli kiedy możemy powiedzieć o uszkodzeniu wtrysków?

Zanim przejdę do sedna artykułu i odpowiem na postawione pytanie, czyli czy można jeździć z uszkodzonym wtryskiem, zatrzymam się na chwilę na samym temacie awarii wtryskiwaczy oraz tym, czym mogą się objawiać.

Jakie więc są objawy uszkodzonych wtryskiwaczy?

  • Problemy z uruchomieniem jednostki napędowej (rozruch na zimno i po nagrzaniu).
  • Nierówna praca silnika.
  • Gasnący silnik podczas jazdy na biegu jałowym.
  • Stukanie wtrysków.
  • Dymienie na czarno bądź biało.
  • Wyczuwalny zapach paliwa z oleju silnikowego.

Ważne!

Poznanie objawów pomoże określić, czy mamy do czynienia z usterką wymagającą natychmiastowej reakcji, czy np. chwilowym spadkiem wydajności pracy wtrysków związanym z zaleganiem zanieczyszczeń, choć warto wiedzieć, że niektóre objawy mogą sygnalizować również niedrożność bądź zatkanie wtrysków.

Czy można jeździć z uszkodzonym wtryskiem? A jeśli tak to ile?

Odpowiedź na powyższe pytanie jest bardzo prosta – jak najkrócej! Uszkodzony wtryskiwacz może powodować kolejne problemy, pomijając zwiększone spalanie może wywołać problemy z DPF. To jednak nie wszystko – w niektórych sytuacjach może doprowadzić do rozrzedzenia oleju silnikowego, który straci swoje właściwości smarne. A to niestety prosta droga do szybkiego zużycia się elementów trących silnika i tym samym – zatarcia jednostki napędowej. 

To ile konkretnie można przejechać na uszkodzonym wtrysku, zależy od występujących objawów. Nie podam tutaj konkretnej liczby kilometrów – jedno jest jednak niezmienne. Jeździć można dopóty, dopóki nie dojdzie do uszkodzenia tłoków, turbosprężarki lub całego silnika – tego jednak nie chce żaden kierowca.

Jak przedłużyć żywotność wtryskiwaczy?

Wtryskiwacze z czasem ulegają degradacji w wyniku stałej eksploatacji, a także warunków, w jakich przychodzi im pracować. Choć ich zużycia nie da się całkowicie zatrzymać, istnieją sposoby do tego, aby wydłużyć ich żywotność i tym samym – odwlec w czasie regenerację bądź wymianę na nowe. Co można zrobić?

  • Podstawą jest regularne czyszczenie wtryskiwaczy (raz do roku lub co 20-30 tysięcy kilometrów). Pamiętaj, że to właśnie zanieczyszczenia są najczęstszym powodem nieprawidłowości w działaniu wtrysków, a także usterek układu wtryskowego. Świadoma pielęgnacja pozwoli utrzymać je w odpowiedniej kondycji na dłuższy czas, zminimalizuje ryzyko wystąpienia awarii, a także pozytywnie odbije się na pracy jednostki napędowej. Do czyszczenia wtrysków zaleca się sięgać po sprawdzone, wysokiej jakości preparaty, które w swoim składzie prócz substancji czyszczących posiadają również składniki o właściwościach smarnych, które wydłużają żywotność układu. Przykładem takiego produktu jest TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, który zastosować można zarówno w warsztacie, jak i przydomowym garażu. Jest to środek, który często stanowi ostatnią deskę ratunku przed demontażem i regeneracją wtryskiwaczy.
  • Czyszczenie wtrysków to nie wszystko – chcąc przedłużyć ich żywotność, warto również regularnie dbać o czystość układu paliwowego za pomocą uszlachetniaczy jak TEC 2000 Diesel System Cleaner. Jest to środek, który związuje wodę, a także zmniejsza skutki złej smarności niskiej klasy paliw. Regularnie stosowany przyczyni się do zwiększenia żywotności pompy paliwowej, a także samych wtrysków, chroniąc je przed osadami z paliwa.
  • Kolejnym aspektem jest tankowanie wysokiej jakości paliw. Niezależnie od tego, czy jest to benzyna, czy olej napędowy – należy być świadomym, że niższej klasy paliwa mogą być zanieczyszczone, co prowadzi do szybszego zabrudzenia wtrysków, co z kolei odbija się negatywnie na ich wydajności.
  • Chcąc uchronić się przed awarią systemu wtrysku, należy również zadbać o regularną wymianę filtra paliwa. Regularną, czyli raz do roku bądź co 10-15 tysięcy kilometrów.
  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Poczytaj więcej o wtryskiwaczach na naszym blogu i nie tylko. Odwiedzając regularnie sekcję porad, możesz liczyć na dawkę eksperckiej wiedzy, dzięki której dbanie o pojazd stanie się prostsze.

Łukasz Młodkowski

Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.

Zobacz także

Czy i jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?

Silniki spalinowe potrzebują wielu sprawnych podzespołów, które zapewnią im optymalne warunki pracy oraz osiągi. Dobrym tego przykładem są…

Co jest przyczyną stukania wtryskiwaczy i jak się przed tym uchronić?

Głośna praca wtryskiwaczy – a konkretnie – stukanie wtrysków to zjawisko, z którym spotkać się mogą w szczególności…

Minusowa korekta wtrysku – co oznacza i czym się objawia?

Nieodłącznym elementem każdego silnika spalinowego jest układ wtryskowy, którego sercem z kolei są wtryskiwacze. Odpowiedzialne są one za…

Czym jest kąt wtrysku, jaki ma wpływ na pracę silnika i jak go ustawić?

W dzisiejszych czasach samochody bazują na coraz to nowocześniejszych i coraz bardziej skomplikowanych konstrukcjach. Z tego powodu na…

Koszt regeneracji wtrysków – na jaki wydatek należy się nastawić?

Wtryskiwacze są ważnymi elementami każdego silnika spalinowego. Niezależnie od tego, czy mówimy o jednostce benzynowej, czy wysokoprężnej –…

Kiedy regenerować wtryskiwacze?

Rola wtryskiwaczy zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych jest na tyle istotna, że w momencie, gdy wtryski…

Wtryskiwacze piezoelektryczne – rewolucyjna technologia, o której warto wiedzieć

Wtryskiwacze piezoelektryczne to jedne z najnowocześniejszych urządzeń stosowanych w dzisiejszych samochodach. Wtryski tego rodzaju niosą wiele zalet dla…

Jak sprawdzić, który wtrysk jest uszkodzony?

Wtryskiwacze to kluczowe elementy układu paliwowego w samochodach benzynowych i dieslowych. To właśnie od ich sprawności zależy wydajność…

Wtryskiwacze elektromagnetyczne – poznaj je bliżej

Wtryskiwacze paliwa są niezbędnymi elementami silnika samochodowego odpowiadającymi za dawkowanie paliwa do silnika. Same wtryski można rozróżnić na…

Co może być przyczyną problemów z rozruchem zimnego silnika i jak się z nimi uporać?

Każdy właściciel samochodu musi się liczyć z tym, że z czasem w jego aucie mogą wystąpić różnego rodzaju…

Nierówna praca silnika: poznaj najczęstsze przyczyny

Można powiedzieć, że silnik jest sercem każdego pojazdu, dlatego też niezmiernie istotne jest to, by pracował on w…

Dlaczego stosuje się zawór EGR i czym grożą jego ewentualne awarie?

Zawór EGR to urządzenie, dzięki któremu pojazd emituje mniej szkodliwych substancji w spalinach. Jego prawidłowe działanie niesie więc…

Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnika

W każdej jednostce napędowej – niezależnie od jej rodzaju – z czasem dochodzi do utraty jej pierwotnych osiągów….

Jak czyścić wtryskiwacze benzynowe? Sprawdzone sposoby

Czyszczenie wtryskiwaczy benzynowych to zabieg, który pozwala przedłużyć żywotność wtrysków i cieszyć się wydajną pracą silnika przez dłuższy…

Jaka jest żywotność wtryskiwaczy benzynowych?

W branży motoryzacyjnej panuje powszechne przekonanie, że wtryskiwacze w samochodach benzynowych są praktycznie bezawaryjne. Trudno się z tym…

Objawy uszkodzonych wtryskiwaczy – co nam mówi o tym, że wtryski należy wymienić?

Wtryskiwacze – niezależnie od tego, czy mówimy o pojazdach benzynowych, czy tych napędzanych przez silniki wysokoprężne – stanowią…

Jak wygląda prawidłowe czyszczenie wtryskiwaczy w Dieslu?

Jak czyścić wtryski w Dieslu? Czy można robić to na własną rękę, czy lepiej zostawić to w rękach…

Wyczuwalny zapach benzyny w oleju – problemem może być lejący wtrysk benzynowy!

Jeżeli w swoim samochodzie poczujesz zapach benzyny w oleju silnikowym, nie oznacza to nic dobrego. Sugeruje to nieprawidłowe…

Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?

Dobra kondycja wtryskiwaczy przekłada się na prawidłowe i bezproblemowe działanie układu paliwowego, dlatego tak ważne jest ich czyszczenie…

Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?

Odrobina wody w paliwie może wydawać się mało znaczącym problemem, niemającym wpływu na funkcjonowanie samochodu. Takie lekceważenie sytuacji…

Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Jeżdżąc samochodem, możesz po pewnym czasie zauważyć znaczne zmniejszenie osiągów silnika i problemy z jego poprawnym funkcjonowaniem. Skaczące…