Rola wtryskiwaczy zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych jest na tyle istotna, że w momencie, gdy wtryski ulegają zużyciu lub uszkodzeniu, jazda samochodem może okazać się niemożliwa. Wyjściem w takich sytuacjach często okazuje się tzw. regeneracja, czyli serwis mający na celu przywrócić wtryskiwaczom optymalne parametry pracy, które z kolei przełożą się na wydajne działanie jednostki napędowej, a tym samym – całego pojazdu. Pytanie jednak kiedy zdecydować się na taki zabieg i czy jest on jedynym rozwiązaniem na problemy z wtryskami? Zapraszam do dalszej lektury wpisu.
Na czym polega regeneracja wtryskiwaczy?
Regeneracja wtrysków jest zabiegiem polegającym na dokładnym wyczyszczeniu poszczególnych elementów wtryskiwaczy, a także wymianie uszczelek oraz innych uszkodzonych podzespołów, co ma na celu przywrócenie właściwej wydajności pracy. Sam proces zregenerowania podzielić można na kilka etapów, czyli:
- diagnostykę pozwalającą ocenić kondycję wtrysków, a także ewentualną przyczynę usterki,
- czyszczenie wtryskiwaczy z nagromadzonych osadów i zanieczyszczeń mogących skutkować problemami z prawidłowym działaniem wtrysków; samo czyszczenie przeprowadza się najczęściej z użyciem odpowiednich preparatów czyszczących, o których opowiem na końcu artykułu
- wymianę uszkodzonych elementów takich jak uszczelki, igły czy membrany,
- kalibrację, dzięki której możliwe uzyskanie właściwego stosunku mieszanki paliwo-powietrze, co z kolei zapewnia prawidłowe spalanie paliwa, a także efektywne działanie jednostki napędowej,
- testy pod kątem wydajności oraz jakości pracy wtryskiwaczy.
Zużyte wtryski do regeneracji, czyli jakie? Kiedy pomyśleć o naprawie wtryskiwaczy?
Kiedy warto pomyśleć o regeneracji wtrysków? Przede wszystkim po wystąpieniu typowych objawów uszkodzonych wtryskiwaczy, o których pisałem w jednym z poprzednich artykułów na blogu – z tego miejsca zachęcam do lektury. W dzisiejszym wpisie skrótowo jednak opiszę, co może być sygnałem do tego, by zainteresować się tematem regeneracji, dzięki której nie tylko przywrócimy optymalne warunki pracy wtrysków i silnika, ale również oszczędzimy sobie poważnych usterek układu wtryskowego oraz całej jednostki napędowej. Te z kolei mogą wiązać się z wydatkami sięgającymi nawet kilku tysięcy złotych. Najczęstszymi objawami świadczącymi o problemach z wtryskiwaczami są:
- problemy z rozruchem jednostki napędowej,
- pogorszenie się kultury pracy silnika,
- spadki mocy,
- zwiększone spalanie paliwa,
- biały bądź czarny dym z rury wydechowej.
Przeczytaj również: Jak sprawdzić, który wtrysk jest uszkodzony?
Ile kosztuje regeneracja wtrysków?
Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć jest na to pytanie – wszystko zależy bowiem od indywidualnego cennika warsztatu samochodowego, a także marki oraz modelu pojazdu, rodzaju wtryskiwaczy, jednostki napędowej, a także stopnia uszkodzenia wtrysków.
Jak wspomniałem – wszystko to jednak jest zależne od siebie i powyższych informacji nie należy brać za pewnik.
Zużyte wtryskiwacze czy po prostu zabrudzone? Czyli co należy wziąć pod uwagę, przed regeneracją
Musisz wiedzieć, że problemy, o których przeczytałeś wyżej, niekoniecznie oznaczają konieczność regeneracji bądź całkowitej wymiany wtryskiwaczy. Kluczowa jest odpowiednia diagnoza – może okazać się bowiem, że przyczyną takiego stanu rzeczy nie jest uszkodzenie konkretnej części wtrysków, a jedynie ich zanieczyszczenie, przez co mogą one ulec zatkaniu. Oczywiście, udając się do profesjonalnego warsztatu, można skorzystać z usługi czyszczenia – warto jednak wiedzieć, że taki proces można przeprowadzić na własną rękę, co często jest tańsze, niż korzystanie z usług profesjonalistów.
Czyszczenie wtrysków za pomocą preparatów chemicznych – zabieg ostatniej szansy przed regeneracją i wymianą
W jednym z poprzednich akapitów wspomniałem o tym, że wtryski można spróbować wyczyścić za pomocą narzędzi w płynie w postaci chemicznych preparatów, zamiast myśleć o ich regeneracji lub całkowitej wymianie na nowe wtryskiwacze. Taki zabieg jest nie tylko prostszy (można go przeprowadzić na własną rękę w przydomowym garażu i nie tylko), ale także bardziej opłacalny pod kątem finansowym – zakup środka oraz potrzebnego osprzętu to wydatek niecałych 100 zł, gdzie jak napisałem wcześniej – regeneracja może wynieść nawet parę tysięcy złotych, nie wspominając już o wymianie. Po jakie więc preparaty sięgnąć? Tutaj, według mnie (i wielu ekspertów z branży moto), najlepszym wyborem są produkty od TEC 2000, które w skrócie opiszę poniżej.
Diesel Injector Cleaner
Preparat, który przeznaczony jest do dokładnego wyczyszczenia końcówek oraz dysz wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych. Jest to przetestowany środek, który nie tylko usuwa zalegające zabrudzenia z wtrysków, ale także chroni je przed całkowitym zablokowaniem, a tym samym – poważnymi usterkami. Regularne dolewanie/stosowanie TEC 2000 Diesel Injector Cleaner pozwoli uporać się z problemem czarnego wydechu z dymu i nie tylko.
Diesel System Cleaner
TEC 2000 Diesel System Cleaner to uszlachetniacz do silników Diesla, który posiada w składzie wiele substancji czyszczących, które dokładnie czyszczą wtryski, a także całe systemy paliwowe. Jest to dodatek, który m.in. zmniejszy zużycie tłoków, zwiększy żywotność pompy paliwa, a także zredukuje czarny dym z wydechu.
Fuel Injector Cleaner
TEC 2000 Fuel Injector Cleaner to odpowiednik opisanego wyżej DIC. Stanowi wielofunkcyjny preparat, który traktowany jest często jako ostateczność przed demontażem wtrysków. Oprócz tego, że działa niezwykle skuteczne w usuwaniu zanieczyszczeń gromadzących się we wtryskach, to dodatkowo zapobiega gromadzeniu się wilgoci wokół wtryskiwaczy oraz w cylindrach. Preparat łatwy w aplikacji – dolewany bezpośrednio do listy przez elastyczne przewody.
Fuel System Cleaner
Dodatek do benzyny TEC 2000 Fuel System Cleaner jest środkiem, który ma za zadanie zbierać wodę ze zbiornika paliwa. To jednak nie wszystko – za sprawą swoich właściwości smarnych przyczynia się do wydłużenia żywotności wtryskiwaczy.