Silnik

Odpowietrzanie pokrywy zaworów w samochodzie – jak to właściwie z tym jest? To musisz wiedzieć

Odpowietrzanie pokrywy zaworów w samochodzie – jak to właściwie z tym jest? To musisz wiedzieć
Silnik

Odpowietrzenie pokrywy zaworów to termin, który wprowadza wielu kierowców w błąd. W rzeczywistości za regulację ciśnienia w silniku odpowiada układ odmy, a jego sprawność ma kluczowe znaczenie dla kondycji całego silnika. Dowiedz się, jakie objawy świadczą o problemach z odmą, jak je rozwiązać i – co najważniejsze – jak im skutecznie zapobiegać.

Dlaczego nie odpowietrza się pokrywy zaworów – wyjaśnienie kluczowej kwestii

Zanim zabierzesz się za szukanie sposobów na odpowietrzenie pokrywy zaworów, powinieneś wiedzieć o jednej, bardzo istotnej kwestii. W rzeczywistości taki zabieg w ogóle nie jest możliwy ani potrzebny, ponieważ za regulację ciśnienia w układzie olejowym odpowiada zupełnie inny element – układ odmy. To właśnie ten mechanizm dba o prawidłową wentylację gazów i utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w silniku. Odpowietrzenie pokrywy zaworów to zatem błędnie zdiagnozowany problem, który najczęściej wynika z nieprawidłowego działania odmy.

  • Warto o tym pamiętać, szczególnie gdy mechanik sugeruje taką usługę – może to świadczyć o jego niedostatecznej wiedzy lub próbie wprowadzenia w błąd.

    Układ odmy w silniku – poznaj jego znaczenie

    System odmy to jeden z najbardziej niedocenianych elementów w całym silniku, a jego rola jest nie do przecenienia. Pokrywa zaworów często zawiera elementy układu odmy, co może prowadzić do błędnych interpretacji występujących problemów. Głównym zadaniem odmy jest odprowadzanie nadmiaru gazów z komory korbowej wprost do układu dolotowego. Dzięki temu mechanizmowi ciśnienie w silniku utrzymuje się na optymalnym poziomie, co bezpośrednio przekłada się na jego sprawność i żywotność. Co więcej, sprawny układ odmy znacząco redukuje emisję szkodliwych substancji do atmosfery poprzez ich ponowne spalanie w komorze silnika.

    4 ważne sygnały ostrzegawcze – tak odma woła o pomoc

    Rozpoznanie pierwszych symptomów niesprawności układu odmy może zaoszczędzić wielu problemów w przyszłości. Odpowietrzenie pokrywy zaworów, które często błędnie uznaje się za rozwiązanie, nie pomoże (i nie jest w zasadzie możliwe), jeśli rzeczywistym źródłem kłopotów jest wadliwa odma. 

    • Pierwszym sygnałem ostrzegawczym jest zazwyczaj wyciek oleju, który pojawia się w wyniku nadmiernego ciśnienia wypychającego olej przez uszczelki. 
    • Kolejnym charakterystycznym objawem jest dymienie z rury wydechowej – szczególnie gdy dym ma białą lub niebieską barwę
    • Nie można też przeoczyć spadku mocy silnika, który następuje w wyniku zakłóceń w pracy układu dolotowego. 
    • Ostatnim, ale równie istotnym sygnałem jest zwiększone zużycie oleju, które może świadczyć o poważnych problemach z odmą.

    Diagnostyka i czyszczenie odmy – krok po kroku

    Gdy pojawią się pierwsze niepokojące objawy, kluczowa jest właściwa diagnoza. Odpowietrzenie pokrywy zaworów nie rozwiąże problemu, dlatego pierwszym krokiem powinien być profesjonalny test ciśnienia w komorze korbowej. Mechanik może również przeprowadzić inspekcję wizualną, by ocenić drożność układu. W przypadku wykrycia zanieczyszczeń najskuteczniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie specjalistycznej płukanki do układu olejowego jak innowacyjna Engine Flush TEC 2000, która znana jest w świecie motoryzacji jako preparat numer jeden w walce z nagarem i innymi osadami w układzie olejowym. Procedura czyszczenia nie jest skomplikowana, ale wymaga przestrzegania kilku zasad. Płukankę należy dodać do starego oleju, a następnie uruchomić silnik na około 15 minut. Ten czas jest niezbędny, by środek mógł skutecznie rozpuścić wszystkie osady.

    Wymiana odmy – kiedy jest konieczna i ile kosztuje?

    W niektórych przypadkach samo czyszczenie może okazać się niewystarczające. Odpowietrzenie pokrywy zaworów bywa mylnie sugerowane jako rozwiązanie, podczas gdy rzeczywistym problemem jest mechaniczne uszkodzenie elementów układu odmy. W takiej sytuacji konieczna staje się wymiana zaworu odmy lub nawet całego układu. Koszt takiej naprawy może wahać się od 200 do nawet 1000 złotych, w zależności od marki i modelu samochodu. Na cenę wpływa nie tylko koszt części, ale również stopień skomplikowania samej wymiany, która w niektórych modelach wymaga demontażu wielu dodatkowych elementów.

    Profilaktyka przede wszystkim – zadbaj o układ odmy

    Zapobieganie problemom jest zawsze tańsze niż ich rozwiązywanie. Regularna wymiana oleju silnikowego to podstawa profilaktyki układu odmy – wysokiej jakości olej i systematyczne wymiany skutecznie zapobiegają powstawaniu osadów. Warto również przeprowadzać okresową kontrolę układu odmy podczas standardowych przeglądów, szczególnie w starszych pojazdach, gdzie ryzyko awarii jest większe. Systematyczne stosowanie płukanek do silnika może znacząco wydłużyć żywotność układu i zapobiec kosztownym naprawom w przyszłości.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami