Paliwa premium: czy warto je tankować?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 03-01-2023
Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają zachęcać kierowców do wyboru droższych wariantów – tak zwanych paliw premium, które cechuje wyższa liczba oktanowa bądź cetanowa. W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na to, czy warto tankować szlachetniejsze paliwa, a jeśli tak, to, w jakich sytuacjach jest to w szczególności zasadne. Zachęcamy do dalszej lektury wpisu – zespół TEC 2000.

Paliwo premium, czyli jakie?

Po czym poznać paliwo premium na stacji benzynowej? Najprościej po nazwie, gdzie każde przedsiębiorstwo ma swoją własną: V-Power (Shell), Verva (Orlen), Dynamic (Lotos), Ultimate (BP). Są to substancje, które różnią się od swoich “standardowych” odpowiedników mniejszą ilością siarki, większą liczbą oktanową lub cetanową, a także obecnością dodatków uszlachetniających zapewniających m.in. ochronę przed powstawaniem korozji w baku. Wyższej jakości, uszlachetnione paliwo – przynajmniej w teorii i według tego, co mówią producenci – powinno przełożyć się na skuteczniejsze spalanie się paliwa, ograniczając tym samym powstawanie i nagromadzanie się nagaru, a także polepszenie osiągów. Co więcej, koncerny paliwowe przekonują również o tym, że ulepszone paliwa zapewniają lepszą ochronę jednostce napędowej, a tym samym – przekładają się na wydłużenie żywotności silnika.

Czy warto tankować paliwa premium?

Przejdźmy do sedna artykułu i odpowiedzmy sobie na postawione pytanie: czy dopłacenie kilkudziesięciu groszy za litr benzyny lub oleju napędowego przynosi realne korzyści dla kierowców? Do tematu tego najlepiej podejść od kilku stron, czyli: obniżenia spalania, przyrostu mocy auta, zwiększenia żywotności silnika, a także kwestii ekologicznej – producenci paliw premium bowiem właśnie w ten sposób reklamują swoje produkty. Jak jest naprawdę?

Zatankowanie ulepszonego paliwa a spalanie

Na początek weźmy sobie aspekt ekonomiczny, a więc mniejsze spalanie. Według licznie przeprowadzonych testów, w tym m.in. przez ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), zdecydowanie się na uszlachetnione paliwo premium pozwala obniżyć spalanie od 1 do 5%, choć w niektórych samochodach osiągnięcie takiego efektu nie będzie możliwe – przykładem są auta niewyposażone w czujnik spalania stukowego.

Ważne!

Rzadko kiedy udaje osiągnąć się wspomniane 5% – zużycie paliwa zmniejsza się zazwyczaj do 1%. W tym miejscu należy sobie odpowiedzieć, czy taki wynik przynosi realne oszczędności – należy pamiętać, że za produkty premium płaci się przeważnie 20-30 groszy więcej na 1 litrze.

Zobacz też: Jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego?

Co ze wzrostem mocy silnika?

Według szacunków lepsze paliwo powinno zapewnić kilkuprocentowy wzrost osiągów. Praktyka jednak pokazuje, że podczas codziennej jazdy jest to praktycznie nieodczuwalne. Wszystko za sprawą tego, że jednostka napędowa w czasie jazdy np. po mieście nie generuje tak wysokich obrotów, by poczuć zwiększoną moc.

Ważne!

Podchodząc jednak do tematu z drugiej strony, tankowanie słabszej jakości paliw, może prowadzić do obniżenia mocy za sprawą braku dodatków czyszczących. W momencie, gdy w układzie zbierze się większa ilość nagaru i innych zanieczyszczeń, może dojść do np. zablokowania pierścieni tłokowych. W takim wypadku zatankowanie paliwa premium może przyczynić się do odzyskania mocy, choć w tym miejscu należy mieć na uwadze, że taka zmiana może poskutkować oderwaniem się nagaru, co jeszcze bardziej może pogłębić problem i prowadzić do poważniejszych problemów z silnikiem.

Stąd też bardzo ważne jest, by utrzymywać jednostkę napędową w dobrej kondycji i regularnie fundować jej płukanie za pomocą dobrej jakości płukanki.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

TEC 2000 Engine Flush – profesjonalna płukanka silnika usuwająca nagar, sadzę i inne osady z pierścieni rowków tłokowych, kanałów magistrali olejowej czy popychaczy zaworowych. Regularne stosowanie zapewni zwiększoną kompresję, utrzymanie układu w czystości, neutralizację kwasów znajdujących się w oleju, redukcję emisji spalin czy poprawę osiągów silnika.

Dłuższa żywotność silnika – pusta obietnica czy realna korzyść?

O tym aspekcie niejako wspomnieliśmy w poprzednich akapitach. Paliwa premium posiadają w swoim składzie dodatki uszlachetniające o dobrych właściwościach czyszczących i smarnych, co rzeczywiście pozytywnie powinno przełożyć się na kondycję jednostki i wydłużenie jej żywotności. W tym miejscu dodajmy jednak, że efekt ten osiągniemy tylko wtedy, gdy tankowanie uszlachetnionego paliwa odbywa się w sposób cykliczny i przez dłuższy czas.

Ważne!

Jednorazowe zatankowanie nie ochroni silnika, a może zaszkodzić, o czym napisaliśmy wcześniej – dodatki mogą poskutkować wypłukaniem dużej ilości zanieczyszczeń mogących wymieszać się w misce olejowej. Taka sytuacja prowadzi do zmniejszenia szczelności tłoków i tym samym – obniżenia mocy.

Mniej siarki – ukłon w stronę środowiska naturalnego

Zmniejszona ilość siarki w paliwach premium niesie korzyści głównie dla planety. Pod względem ekologicznym obniżona zawartość tego pierwiastka chemicznego przyczynia się do redukcji emisji szkodliwych, toksycznych związków chemicznych do atmosfery. W tym miejscu dodajmy, że siarka nie ma wpływu na pracę silnika – inaczej jednak sprawa wygląda z jej produktem spalania, czyli kwasem siarkowym, który zwiększa ryzyko wystąpienia korozji wewnątrz silnika.

Zobacz też: Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Kiedy decydować się na paliwo premium?

Zatankowanie lepszego paliwa nie poskutkuje dużą obniżką spalania czy też zwiększeniem mocy na tyle, by poczuć różnicę w czasie codziennej, zwykłej jazdy. Z drugiej strony cykliczne sięgnięcie po paliwo premium może korzystnie wpłynąć na kulturę pracy jednostki, jej żywotność, a także na środowisko naturalne. Na ulepszone substancje mogą zdecydować się właściciele nowszych pojazdów, a także osoby, które poddały swoje auto tuningowi – w ich przypadku wzrost mocy będzie odczuwalny.

Choć tankowanie ulepszonego paliwa może być korzystne dla kondycji silnika, warto wiedzieć, że na rynku nie brakuje chemicznych preparatów, które zmniejszają skutki złej jakości oraz smarności paliw. Dobrym tego przykładem jest uszlachetniacz do Diesla TEC 2000 Diesel System Cleaner oraz dodatek do benzyny TEC 2000 Fuel System Cleaner. Są to środki o właściwościach wiążących wodę, przez co doskonale zbierają wilgoć gromadzącą się w zbiorniku paliwa. Regularne stosowanie tych preparatów wydłuża żywotność wtryskiwaczy, a także pozytywnie oddziałuje na moc silnika. Produkty, o których wspomnieliśmy, są w szczególności dobrym rozwiązaniem dla właścicieli starszych aut, którym z kolei nie zaleca się tankowania uszlachetnionych paliw.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Kontrolka silnika i spadek mocy: w czym rzecz?

Dla większości z nas zapalenie kontrolki silnika na desce rozdzielczej jest momentem stresu i niepewności. Sytuacja jeszcze bardziej…

Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie sprężania w silniku benzynowym?

Chcąc poznać zasadę funkcjonowania silnika benzynowego, istotnym czynnikiem jest ciśnienie sprężania. To kluczowy aspekt, który pomaga utrzymać optymalną…

Czy zawór EGR występuje w silnikach benzynowych?

Wciąż wielu kierowców zastanawia się, czy zawór EGR jest obecny tylko w silnikach Diesla. Chociaż ta technologia jest…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Czy czysty silnik to większa kultura pracy, mniejsze spalanie i dłuższa żywotność?

Jeśli wyjeżdżasz samochodem prosto z salonu, to wiesz, że spalanie paliwa będzie na poziomie, które gwarantuje producent, a…

Czy czysty silnik pracuje lepiej?

Obciążenia jakim poddawany jest silnik spalinowy w aucie każdego dnia są ogromne. Jego bezproblemowe działanie wymaga utrzymaniu go…