W ostatnich latach technologia filtrów cząstek stałych stała się standardem w Dieslach, mając na celu redukcję emisji szkodliwych substancji. Warto wiedzieć, że w nowoczesnych systemach oczyszczania spalin zastosowano tzw. mokry DPF. Rozwiązanie to bazuje na zasadzie dodawania specjalnego płynu do paliwa co pewien czas zwłaszcza podczas napełnienia zbiornika. To ciekawe podejście technologiczne ma swoje zalety, ale również może nasuwać pewne pytania. Czym jest i jak dokładnie działa mokry DPF? Dlaczego decyduje się na stosowanie tego rozwiązania? I jakie ma to znaczenie dla codziennej eksploatacji pojazdu?
Podstawy na początek – DPF i jego rola w samochodzie
DPF, czyli filtr cząstek stałych, jest **kluczowym elementem układu wydechowego w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla.**Jego główna rola polega na zatrzymywaniu i gromadzeniu cząstek stałych pochodzących ze spalania oleju napędowego, które są szkodliwe dla środowiska i zdrowia ludzi. Poprzez proces regeneracji, DPF systematycznie spala zgromadzone cząstki, przekształcając je w mniej szkodliwe substancje. Dzięki temu emisja cząstek stałych do atmosfery jest znacząco ograniczona, co przekłada się na niższe zanieczyszczenie powietrza.
Filtr cząstek stałych: mokry i suchy, czyli o rodzajach słów kilka
Istnieją dwa główne systemy filtracji cząstek stałych: mokry i suchy. Wybór między nimi zależy od producenta samochodu, technologii i specyfikacji silnika. Każdy z tych systemów ma swoje charakterystyczne cechy, korzyści oraz wady, które warto zrozumieć, by świadomie korzystać z samochodu i dbać o jego stan techniczny.
Mokry DPF
System mokrego DPF opiera się na dodawaniu specjalnego płynu do paliwa, który obniża temperaturę regeneracji filtra. Ten płyn przechowywany w oddzielnym pojemniku o pojemności około 5 litrów, wystarcza na okres eksploatacji samochodu wynoszący od 80 do 240 tysięcy kilometrów. Charakterystyczną cechą tego systemu jest regeneracja przeprowadzana co 500 do 800 km, trwająca od 3 do 5 minut. Ważne jest, że filtr w systemie mokrym nie zawiera warstw katalitycznych z tlenków metali oraz platyny. Proces regeneracji jest tu wspomagany przez sztuczne zwiększenie temperatury spalin, które osiągane jest dzięki dodatkowemu wtryskowi paliwa oraz dodatkowi katalitycznemu, który obniża wymaganą temperaturę regeneracji. Z tego miejsca zachęcam do przeczytania wpisu o tym, jak wypalić mokry DPF.
Suchy DPF
System suchy różni się od mokrego głównie tym, że nie wymaga dodawania specjalnych płynów do paliwa. Regeneracja PDF w tym systemie odbywa się w wyższych temperaturach, osiąganych naturalnie podczas normalnej pracy silnika. Choć system ten jest prostszy w obsłudze i eksploatacji, wymaga jednak odpowiedniej eksploatacji samochodu, tak by regularnie osiągać wymagane do regeneracji temperatury.
DPF mokry a suchy: co jest lepsze?
Ostateczna odpowiedź na to pytanie zależy od indywidualnych potrzeb użytkownika oraz warunków eksploatacji pojazdu. Mokry DPF oferuje pewność regeneracji nawet przy krótkich trasach i niskich temperaturach, dzięki zastosowaniu specjalnego płynu. Z kolei system suchy jest prostszy w eksploatacji, ale wymaga regularnych tras w wyższych prędkościach, by zapewnić skuteczną regenerację. Jednak niezależnie od wybranego systemu, należy pamiętać o skutkach ubocznych regeneracji – powstawaniu popiołów. Odkładają się one w filtrze i mogą prowadzić do zatkania DPF, co wpływa na moc silnika i zużycie paliwa. Regularna kontrola i odpowiednia konserwacja są kluczem do długowieczności każdego systemu DPF.
Jak dbać o mokry filtr cząstek stałych?
Pielęgnacja mokrego filtra cząstek stałych nie różni się zasadniczo od dbania o tradycyjny filtr. Aby zapewnić mu długą żywotność i skuteczne działanie, kluczowe jest, by wszystkie układy w samochodzie pracowały poprawnie. Wspomagający dodatek Diesel System Cleaner może być niezastąpiony w utrzymaniu filtru w optymalnym stanie, ponieważ minimalizuje obciążenie dla DPF i pośrednio przyczynia się do wydłużenia jego trwałości. Regularne kontrole i dbałość o właściwe funkcjonowanie całego pojazdu to fundament zapewniający efektywną pracę mokrego DPF.