Jak wypalić mokry DPF?

Autor: Łukasz Młodkowski | Data publikacji: 07-11-2023
Jak wypalić mokry DPF?

Mokry filtr cząstek stałych stał się istotnym elementem wielu współczesnych samochodów, pełniąc kluczową rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych substancji. Choć jego obecność jest niezbędna dla ekologii, to właściwa pielęgnacja tego komponentu jest kluczem do bezproblemowej jazdy. Zastanawiasz się, jak dbać o swój mokry DPF, by służył Ci jak najdłużej? W tym wpisie podzielę się z Tobą kilkoma sprawdzonymi wskazówkami i najlepszymi praktykami. Czytaj dalej, a dowiesz się, jak zapewnić swojemu filtrowi optymalne warunki pracy i jak przedłużyć jego żywotność.

Po co jest montowany DPF w samochodach?

Filtr cząstek stałych, znany również jako DPF (ang. Diesel Particulate Filter), to element układu wydechowego pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Jego główną rolą jest filtracja i zatrzymywanie cząstek stałych oraz sadzy, które powstają podczas procesu spalania w silniku.

Ważne!

Dzięki DPF emisja szkodliwych substancji do atmosfery jest znacznie ograniczona, co przekłada się na mniejsze zanieczyszczenie środowiska oraz spełnienie surowych norm emisyjnych. DPF nie tylko chroni środowisko, ale również poprawia jakość powietrza w miastach, gdzie koncentracja samochodów z silnikami diesla jest szczególnie wysoka.

Czytaj również: jak sprawdzić DPF w samochodzie?

Czym jest mokry filtr DPF?

Mokry filtr DPF to specyficzny rodzaj filtra cząstek stałych. W tym systemie, do paliwa dodawany jest specjalny płyn, który ma na celu obniżenie temperatury, w której następuje wypalanie sadzy zgromadzonej w filtrze. Najbardziej znanymi płynami stosowanymi w tej technologii są Eolys oraz Infineum. Ich obecność pozwala na skuteczniejsze i częstsze regeneracje filtra, nawet przy niższych temperaturach pracy silnika. Wprowadzenie mokrego DPF było odpowiedzią na potrzeby rynku, by zapewnić skuteczniejszą filtrację przy jednoczesnym zwiększeniu żywotności samego filtra.

Kiedy należy pomyśleć o wypalaniu? (objawy zapchanego DPF)

Regularna regeneracja filtra cząstek stałych jest kluczem do jego prawidłowego funkcjonowania. Jeżeli DPF jest zapchany i nie jest w stanie samodzielnie przeprowadzić regeneracji, pojazd zaczyna sygnalizować różne objawy. Do najbardziej charakterystycznych należą: spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, częste zapalanie się kontrolki DPF na desce rozdzielczej oraz nieprawidłowe funkcjonowanie turbosprężarki. W skrajnych przypadkach niezignorowane objawy zatkanego filtra cząstek stałych mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.

Jak wypalić mokry DPF?

Mokry filtr DPF, choć posiada swoje unikalne właściwości, wypala się w sposób bardzo zbliżony do tradycyjnego, suchego filtra. Kluczem do skutecznego wypalania jest utrzymanie podniesionych obrotów silnika oraz zwiększenie prędkości jazdy. Dlaczego? Wyższe obroty oraz prędkość jazdy pomagają w generowaniu odpowiedniej temperatury, która jest niezbędna do procesu samooczyszczania filtra.

Wybierając się na wycieczkę za miasto, masz pewność, że zapewnisz odpowiednie warunki dla tej procedury. W miejskim zgiełku częste hamowanie i zatrzymywania mogą zakłócić proces wypalania, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Co więcej, płyn katalityczny, dodawany do mokrego DPF, obniża temperaturę potrzebną do rozpoczęcia procesu samooczyszczania, co skraca czas jego trwania.

Z tego miejsca zachęcam do przeczytania pokrewnego wpisu, który może się przydać, jeśli myśli o przepalaniu filtra: jak wypalić DPF samemu?

Co jeszcze warto rozważyć, prócz wypalania?

Dla jeszcze skuteczniejszej opieki nad filtrem warto też pomyśleć o stosowaniu dodatków do paliwa, takich jak TEC 2000 Diesel System Cleaner. Wspomagają one w utrzymaniu optymalnego składu spalin, co przekłada się na rzadszą potrzebę wypalania filtra. Pamiętaj jednak, aby nie przerywać samooczyszczania DPF. Zanieczyszczenia, które nie zostały w pełni wypalone, mogą stanowić problem w przyszłości, a także obciążać pracę silnika.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Podsumowanie:

Mokry filtr DPF chociaż niesie ze sobą pewne specyficzne cechy, jest nieodzowną częścią nowoczesnych samochodów, służącą do ochrony środowiska przed szkodliwymi emisjami. Dbając o niego poprzez regularne wypalanie i stosowanie odpowiednich dodatków do paliwa, możemy zapewnić sobie nie tylko dłuższą żywotność samochodu, ale też bardziej ekonomiczną i ekologiczną jazdę. Wiedza na temat DPF i jego właściwej eksploatacji to klucz do bezproblemowego użytkowania samochodu w dzisiejszych czasach. Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym kierowcą, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z motoryzacją, dbanie o filtr cząstek stałych to inwestycja w komfort i spokój podczas każdej podróży.

Łukasz Młodkowski

Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.

Zobacz także

Jak wypalić mokry DPF?

Mokry filtr cząstek stałych stał się istotnym elementem wielu współczesnych samochodów, pełniąc kluczową rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych…

Czym jest mokry DPF i jakie są różnice między nim a suchym filtrem cząstek stałych?

W ostatnich latach technologia filtrów cząstek stałych stała się standardem w Dieslach, mając na celu redukcję emisji szkodliwych…

Jak sprawdzić DPF w samochodzie? Gdzie się znajduje i czy w ogóle go mam?

Każdy samochód z silnikiem wysokoprężnym, niezależnie od jego marki czy modelu, powinien posiadać filtr cząstek stałych, znany jako…

Wypalanie DPF na postoju – jak to zrobić i czy w ogóle warto?

Filtr cząstek stałych, znany jako DPF, jest kluczowym elementem układu wydechowego w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym. Jego główna…

Czy auto bez DPF przejdzie przegląd?

Zastanawiasz się, czy auto bez filtra cząstek stałych (DPF) przejdzie przez przegląd techniczny? Być może słyszałeś różne historie…

DPF – objawy. Po czym poznać, że filtr cząstek stałych wymaga uwagi?

Od kilkunastu lat filtr DPF jest obowiązkowym wyposażeniem w pojazdach wysokoprężnych, choć coraz częściej możemy go spotkać również…

Wycięcie DPF w 2023 roku – wszystko, co musisz wiedzieć o usunięciu filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych, zwany też DPF, to ważny element układu wydechowego w samochodach z silnikiem Diesla. Wprowadzony został…

Kontrolka DPF – co zrobić, gdy się zaświeci?

Odkąd w życie weszła norma EURO 5, która reguluje wymagania tyczące się emisji spalin, w każdym samochodzie osobowym…

Dlaczego przybywa oleju w aucie z DPF? Możliwe przyczyny

Filtr cząstek stałych, czyli DPF, to obowiązkowe wyposażenie samochodów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, co jest podyktowane przez rygorystyczne normy…

Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszy się popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…

Jak wypalić DPF samemu: w czasie jazdy czy na postoju?

DPF to kluczowy element układu wydechowego w samochodach dieslowych. Odpowiada on bowiem za oczyszczanie spalin z niebezpiecznych dla…

Jak wypalić DPF podczas jazdy? Wypalanie filtra cząstek stałych w praktyce

Silniki wysokoprężne od lat mają łatkę tych „nieekologicznych” ze względu na swoją emisję spalin. Dlatego też, gdy w…

Wypalanie DPF co 300 kilometrów – jakie są tego przyczyny i czy ciągłe przepalanie jest oznaką awarii?

DPF to obowiązkowe wyposażenie pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Filtr cząstek stałych ma bowiem bardzo ważne zadanie – eliminować…

Jak wyczyścić DPF niewielkim kosztem? Poznaj siłę TEC 2000 Diesel System Cleaner

Zatkany filtr DPF jest zmorą wielu posiadaczy aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. W momencie, gdy z rury wydechowej wydobywają…