Czym jest mokry DPF i jakie są różnice między nim a suchym filtrem cząstek stałych?

Autor: Łukasz Młodkowski | Data publikacji: 07-11-2023
Czym jest mokry DPF i jakie są różnice między nim a suchym filtrem cząstek stałych?

W ostatnich latach technologia filtrów cząstek stałych stała się standardem w Dieslach, mając na celu redukcję emisji szkodliwych substancji. Warto wiedzieć, że w nowoczesnych systemach oczyszczania spalin zastosowano tzw. mokry DPF. Rozwiązanie to bazuje na zasadzie dodawania specjalnego płynu do paliwa co pewien czas zwłaszcza podczas napełnienia zbiornika. To ciekawe podejście technologiczne ma swoje zalety, ale również może nasuwać pewne pytania. Czym jest i jak dokładnie działa mokry DPF? Dlaczego decyduje się na stosowanie tego rozwiązania? I jakie ma to znaczenie dla codziennej eksploatacji pojazdu?

Podstawy na początek – DPF i jego rola w samochodzie

DPF, czyli filtr cząstek stałych, jest kluczowym elementem układu wydechowego w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla.

Jego główna rola polega na zatrzymywaniu i gromadzeniu cząstek stałych pochodzących ze spalania oleju napędowego, które są szkodliwe dla środowiska i zdrowia ludzi. Poprzez proces regeneracji, DPF systematycznie spala zgromadzone cząstki, przekształcając je w mniej szkodliwe substancje. Dzięki temu emisja cząstek stałych do atmosfery jest znacząco ograniczona, co przekłada się na niższe zanieczyszczenie powietrza.

Ważne!

Współczesne przepisy dotyczące emisji spalin są coraz bardziej restrykcyjne, dlatego obecność i prawidłowe działanie DPF w samochodach jest niezbędne dla spełnienia tych norm.

Filtr cząstek stałych: mokry i suchy, czyli o rodzajach słów kilka

Istnieją dwa główne systemy filtracji cząstek stałych: mokry i suchy. Wybór między nimi zależy od producenta samochodu, technologii i specyfikacji silnika. Każdy z tych systemów ma swoje charakterystyczne cechy, korzyści oraz wady, które warto zrozumieć, by świadomie korzystać z samochodu i dbać o jego stan techniczny.

Mokry DPF

System mokrego DPF opiera się na dodawaniu specjalnego płynu do paliwa, który obniża temperaturę regeneracji filtra. Ten płyn przechowywany w oddzielnym pojemniku o pojemności około 5 litrów, wystarcza na okres eksploatacji samochodu wynoszący od 80 do 240 tysięcy kilometrów.

Charakterystyczną cechą tego systemu jest regeneracja przeprowadzana co 500 do 800 km, trwająca od 3 do 5 minut. Ważne jest, że filtr w systemie mokrym nie zawiera warstw katalitycznych z tlenków metali oraz platyny. Proces regeneracji jest tu wspomagany przez sztuczne zwiększenie temperatury spalin, które osiągane jest dzięki dodatkowemu wtryskowi paliwa oraz dodatkowi katalitycznemu, który obniża wymaganą temperaturę regeneracji.

Z tego miejsca zachęcam do przeczytania wpisu o tym, jak wypalić mokry DPF.

Suchy DPF

System suchy różni się od mokrego głównie tym, że nie wymaga dodawania specjalnych płynów do paliwa. Regeneracja w tym systemie odbywa się w wyższych temperaturach, osiąganych naturalnie podczas normalnej pracy silnika. Choć system ten jest prostszy w obsłudze i eksploatacji, wymaga jednak odpowiedniej eksploatacji samochodu, tak by regularnie osiągać wymagane do regeneracji temperatury.

DPF mokry a suchy: co jest lepsze?

Ostateczna odpowiedź na to pytanie zależy od indywidualnych potrzeb użytkownika oraz warunków eksploatacji pojazdu.

Mokry DPF oferuje pewność regeneracji nawet przy krótkich trasach i niskich temperaturach, dzięki zastosowaniu specjalnego płynu. Z kolei system suchy jest prostszy w eksploatacji, ale wymaga regularnych tras w wyższych prędkościach, by zapewnić skuteczną regenerację.

Jednak niezależnie od wybranego systemu, należy pamiętać o skutkach ubocznych regeneracji – powstawaniu popiołów. Odkładają się one w filtrze i mogą prowadzić do zatkania DPF, co wpływa na moc silnika i zużycie paliwa. Regularna kontrola i odpowiednia konserwacja są kluczem do długowieczności każdego systemu DPF.

Jak dbać o mokry filtr cząstek stałych?

Pielęgnacja mokrego filtra cząstek stałych nie różni się zasadniczo od dbania o tradycyjny filtr. Aby zapewnić mu długą żywotność i skuteczne działanie, kluczowe jest, by wszystkie układy w samochodzie pracowały poprawnie. Wspomagający dodatek Diesel System Cleaner może być niezastąpiony w utrzymaniu filtru w optymalnym stanie, ponieważ minimalizuje obciążenie dla DPF i pośrednio przyczynia się do wydłużenia jego trwałości. Regularne kontrole i dbałość o właściwe funkcjonowanie całego pojazdu to fundament zapewniający efektywną pracę mokrego DPF.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz
Łukasz Młodkowski

Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.

Zobacz także

Jak wypalić mokry DPF?

Mokry filtr cząstek stałych stał się istotnym elementem wielu współczesnych samochodów, pełniąc kluczową rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych…

Czym jest mokry DPF i jakie są różnice między nim a suchym filtrem cząstek stałych?

W ostatnich latach technologia filtrów cząstek stałych stała się standardem w Dieslach, mając na celu redukcję emisji szkodliwych…

Jak sprawdzić DPF w samochodzie? Gdzie się znajduje i czy w ogóle go mam?

Każdy samochód z silnikiem wysokoprężnym, niezależnie od jego marki czy modelu, powinien posiadać filtr cząstek stałych, znany jako…

Wypalanie DPF na postoju – jak to zrobić i czy w ogóle warto?

Filtr cząstek stałych, znany jako DPF, jest kluczowym elementem układu wydechowego w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym. Jego główna…

Czy auto bez DPF przejdzie przegląd?

Zastanawiasz się, czy auto bez filtra cząstek stałych (DPF) przejdzie przez przegląd techniczny? Być może słyszałeś różne historie…

DPF – objawy. Po czym poznać, że filtr cząstek stałych wymaga uwagi?

Od kilkunastu lat filtr DPF jest obowiązkowym wyposażeniem w pojazdach wysokoprężnych, choć coraz częściej możemy go spotkać również…

Wycięcie DPF w 2023 roku – wszystko, co musisz wiedzieć o usunięciu filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych, zwany też DPF, to ważny element układu wydechowego w samochodach z silnikiem Diesla. Wprowadzony został…

Kontrolka DPF – co zrobić, gdy się zaświeci?

Odkąd w życie weszła norma EURO 5, która reguluje wymagania tyczące się emisji spalin, w każdym samochodzie osobowym…

Dlaczego przybywa oleju w aucie z DPF? Możliwe przyczyny

Filtr cząstek stałych, czyli DPF, to obowiązkowe wyposażenie samochodów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, co jest podyktowane przez rygorystyczne normy…

Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszy się popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…

Jak wypalić DPF samemu: w czasie jazdy czy na postoju?

DPF to kluczowy element układu wydechowego w samochodach dieslowych. Odpowiada on bowiem za oczyszczanie spalin z niebezpiecznych dla…

Jak wypalić DPF podczas jazdy? Wypalanie filtra cząstek stałych w praktyce

Silniki wysokoprężne od lat mają łatkę tych „nieekologicznych” ze względu na swoją emisję spalin. Dlatego też, gdy w…

Wypalanie DPF co 300 kilometrów – jakie są tego przyczyny i czy ciągłe przepalanie jest oznaką awarii?

DPF to obowiązkowe wyposażenie pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Filtr cząstek stałych ma bowiem bardzo ważne zadanie – eliminować…

Jak wyczyścić DPF niewielkim kosztem? Poznaj siłę TEC 2000 Diesel System Cleaner

Zatkany filtr DPF jest zmorą wielu posiadaczy aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. W momencie, gdy z rury wydechowej wydobywają…