Odkąd w życie weszła norma EURO 5, która reguluje wymagania tyczące się emisji spalin, w każdym samochodzie osobowym napędzanym silnikiem Diesla zaszła konieczność montażu filtra DPF. Wchodzi on w skład układu wydechowego, w którym pełni bardzo ważną funkcję – oczyszcza on spaliny z cząstek stałych, czyli sadzy. Z racji na to, w jakich warunkach na co dzień musi pracować, z czasem może ulec degradacji. Im wyższy przebieg pojazdu, tym większa szansa, że filtr DPF może wymagać regeneracji bądź wymiany. Po czym to poznać? Z pomocą przychodzi zapalona kontrolka filtra cząstek stałych na desce rozdzielczej. O czym konkretnie informuje i czy jej zaświecenie jest powodem do obaw? Zapraszam do lektury.
Regularne wypalanie filtra cząstek stałych, czyli podstawa długowieczności DPF
DPF, czyli filtr cząstek stałych, jest częścią układu wydechowego, która odpowiada za usuwanie zanieczyszczeń z gazów wydechowych. Z racji tego, pochłania on cząstki stałe, stopniowo się zatyka. W momencie, gdy nagromadzona sadza i popiół zaczynają być problematyczne (zmniejszą wydajność pracy filtra), zachodzi potrzeba przepalenia DPF-u, czyli pozbycia się z jego wnętrza zanieczyszczeń. Samo czyszczenie DPF odbywa się automatycznie – pod warunkiem że zachodzą ku temu właściwe warunki (odpowiednie obroty oraz prędkość). Aby wypalenie się udało, wymagane jest utrzymanie takich parametrów pracy pojazdu przez kilkanaście minut/kilometrów. Każde zahamowanie/zatrzymanie powoduje przerwanie przepalania, co z kolei może rodzić problemy np. w postaci zbyt wysokiego poziomu oleju w aucie z DPF. Co więcej, niedokończone czyszczenie sprawi, że we wnętrzu filtra wciąż będą znajdować się pokaźne ilości sadzy i popiołu, które ponownie doprowadzą do jego zapchania.
Po czym poznać, że z filtrem cząstek stałych jest coś nie tak? Z pomocą przychodzi kontrolka DPF, która pełni funkcję informacyjną. W momencie, gdy się zaświeci (na żółto lub pomarańczowo), kierowca otrzymuje sygnał, że filtr uległ zapchaniu, przez co konieczne będzie jego wypalenie lub regeneracja. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak zainicjować proces wypalania – po prawidłowym przeprowadzeniu zabiegu, kontrolka powinna zgasnąć. O tym, jak to zrobić, dowiesz się z poprzednich wpisów, w których omówiłem to, jak wypalić DPF podczas jazdy, a także jak wygląda przepalanie filtra cząstek stałych na postoju. W skrócie jednak powiem, że samoczynny proces regeneracji (wypalenia) można "wymusić", wybierając się w dłuższą trasę na autostradzie bądź drodze szybkiego ruchu i utrzymywać stałą prędkość (80-120 km/h) przez kilkanaście minut.
Zaleca się wypalanie DPF co około 300 kilometrów, aby zapobiec jego zapychaniu i utrzymać prawidłową pracę silnika.
Świecąca kontrolka DPF to również możliwy problem z filtrem cząstek stałych
Choć zapalenie się kontrolki filtra DPF z reguły oznacza, że w jego wnętrzu nagromadziła się sadza i popiół, zdarzają się sytuację, w których może nas informować o poważniejszych problemach. Nie należy bagatelizować takiego stanu rzeczy, bo może to prowadzić do drugiego powodu zapalenia się ikony filtra cząstek stałych, czyli sygnalizacji usterki układu DPF, co może wiązać się z wizytą w warsztacie samochodowym oraz wydatkiem związanym z regeneracją bądź wymianą filtra na nowy.
Co oznacza dioda DPF? To zależy od samochodu
Warto wiedzieć, że pojawienie się kontrolki filtra cząstek stałych może również oznaczać, że samochód rozpoczął proces wypalania, co jest bardzo pomocnym sygnałem dla kierowców. Co ważne jednak dioda DPF zależnie od producenta może oznaczać co innego. Aby oszczędzić sobie ewentualnych problemów z działaniem filtra, a także całego samochodu, warto sprawdzić znaczenie kontrolki w danym samochodzie za sprawą instrukcji obsługi pojazdu – zaleca się to zrobić na samym początku, czyli zaraz po kupnie auta.
Zobacz też: Jak sprawdzić, czy samochód ma DPF?
Co zrobić, gdy zapala się kontrola DPF? Podsumowanie
Na sam koniec artykułu zbiorę wszystko, co warto zrobić, w momencie zaświecenia się kontrolki.
- Sprawdzić instrukcję obsługi samochodu, która może zawierać wskazówki, w jaki sposób postępować w przypadku zaświecenia się kontrolki.
- Wypalić filtr cząstek stałych – w czasie jazdy utrzymując stałą prędkość przez kilkanaście minut bądź na postoju.
- Wyświetlić błędy diagnostyczne, które mogą pomóc w ustaleniu przyczyny problemu. Błędy można odczytać za pomocą specjalistycznego komputera diagnostycznego.
To jednak nie wszystko – każdy właściciel samochodu wysokoprężnego powinien pamiętać o odpowiednim stylu jazdy (poruszanie się głównie po mieście i w korkach sprzyja szybkiemu zapchaniu się DPF), dlatego co jakiś czas warto wybrać się w dłuższą trasę, by filtr mógł się przeczyścić, ale nie tylko. Aby sam proces przepalania przebiegał lepiej, warto dbać o układ wtryskowy pojazdu, stosując odpowiednie dodatki, które pomogą utrzymać go w dobrej kondycji. Przykładem takiego preparatu jest TEC 2000 Diesel System Cleaner, czyli uszlachetniacz do Diesla, który skutecznie pozbywa się sadzy i popiołu z filtra i zapobiega ich ponownemu osadzaniu się na ściankach DPF, eliminując jednocześnie problem czarnego dymu z wydechu.